Różności i nowinki technologia

Boeingi 747 nadal otrzymują krytyczne aktualizacje za pośrednictwem dyskietek

Samolot Boeinga 747-400, po raz pierwszy wprowadzony w 1988 roku, nadal otrzymuje krytyczne aktualizacje oprogramowania za pośrednictwem 3,5-calowych dyskietek. Rejestr donosi, że badacze bezpieczeństwa z Pen Test Partners uzyskali niedawno dostęp do British Airways 747, po tym, jak linia lotnicza zdecydowała się wycofać swoją flotę po gwałtownym spadku podróży podczas pandemii koronawirusa. Zespół był w stanie zbadać całą wnękę awioniki pod pokładem pasażerskim, z przypominającymi centra danych półkami modułowych czarnych skrzynek, które pełnią różne funkcje dla samolotu.

Partnerzy Pen Test odkryli 3,5-calową stację dyskietek w kokpicie, która służy do ładowania ważnych nawigacyjnych baz danych. Jest to baza danych, która musi być aktualizowana co 28 dni, a inżynier odwiedza ją co miesiąc z najnowszymi aktualizacjami.

Chociaż może wydawać się zaskakujące, że 3,5-calowe dyskietki są nadal używane w samolotach, wiele Boeingów 737 od lat używa również dyskietek do ładowania oprogramowania awioniki. Według raportu Aviation Today z 2015 roku, bazy danych znajdujące się na tych dyskietkach są coraz większe. Niektóre linie lotnicze odchodzą od używania dyskietek, ale inne utknęły z inżynierami odwiedzającymi co miesiąc, aby usiąść i załadować osiem dyskietek z aktualizacjami lotnisk, tras lotów, pasów startowych i nie tylko.

10-minutowa wycieczka wideo 747 (powyżej) to fascynujący wgląd w części samolotu, których nigdy nie zobaczysz, szczególnie na pokładzie samolotu sprzed kilkudziesięciu lat. Wycieczka jest częścią tegorocznej wirtualnej konferencji Def Con, największej konferencji hakerów w USA. Ponieważ współczesne samoloty opierają się na coraz bardziej wyrafinowanej technologii, badacze bezpieczeństwa są coraz bardziej zainteresowani tym, jak samoloty zapobiegają zakłócaniu lotów przez pasażerów.

Stacja dyskietek Boeinga 747.
Aerospace Village (YouTube)

Bezpieczeństwo jest szczególnie istotne w przypadku systemów rozrywki na pokładzie. Profesor cyberbezpieczeństwa odkrył w zeszłym roku lukę polegającą na przepełnieniu bufora na pokładzie samolotu British Airways. Profesor był w stanie używać myszy USB do wprowadzania długich ciągów tekstu do aplikacji do czatu w samolocie, powodując awarię całego pokładowego systemu rozrywki na swoim miejscu. Badacze bezpieczeństwa wciąż szukają luk, które pozwoliłyby im komunikować się z systemami lotu z publicznie dostępnych części samolotów.

Koncentracja na bezpieczeństwie jest jeszcze ważniejsza w przypadku najnowszych samolotów. Nowoczesne samoloty, takie jak Boeing 777X i 787, wykorzystują sieci światłowodowe, w których cała awionika jest podłączana do tej sieci i jest kontrolowana przez parę komputerów z oprogramowaniem krytycznym dla lotu. To bardziej tradycyjna sieć, jaką można znaleźć w biurowcu, a niektóre najnowsze samoloty otrzymują nawet aktualizacje oprogramowania drogą radiową. Jednak oprogramowanie, które obsługuje nowoczesne samoloty, nie zawsze jest niezawodne. Boeing dopiero co wznowił produkcję kłopotliwego samolotu 737 Max po tym, jak usterki oprogramowania doprowadziły do ​​dwóch śmiertelnych wypadków, w których zginęło łącznie 346 pasażerów i członków załogi.

Pomimo dostępności nowoczesnej technologii, nie powstrzymało to dyskietek przed przetrwaniem w innych branżach. Departament Obrony USA zakończył używanie 8-calowych dyskietek do koordynowania sił nuklearnych kraju w październiku, a Międzynarodowa Stacja Kosmiczna jest pełna dyskietek.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook