Nowości

Chevy Bolt jest teraz kompaktowym SUV-em o zasięgu 250 mil i prowadzeniem bez użycia rąk

Chevy Bolt przechodzi gwałtowny wzrost. General Motors zaprezentował w niedzielę dwie nowe wersje Bolta: zaktualizowany hatchback Bolt EV z większym zasięgiem i nowymi funkcjami high-tech oraz zupełnie nowy Bolt EUV – zasadniczo kompaktowy SUV – z większą przestrzenią na nogi i mniejszym zasięgiem niż Bolt EV .

Odświeżony Bolt EV będzie sprzedawany latem tego roku za 31 995 dolarów – czyli o około 5000 dolarów mniej niż Bolt EV z bieżącego roku modelowego. Bolt EUV (co oznacza „elektryczny pojazd użytkowy”) będzie również tańszy i będzie kosztował 33 995 USD. Wersja „Launch” z limitowanej edycji, z unikalnymi kołami, specjalną plakietką i podświetlanym portem ładowania, będzie dostępna za 43 495 USD. Oczekiwano, że Bolt EV i EUV wejdą do produkcji pod koniec 2020 roku, ale zostały opóźnione do tego roku z powodu pandemii koronawirusa.

Wprowadzony po raz pierwszy w 2016 r. Chevy Bolt miał być pierwszym krokiem General Motors w masowym, czysto elektrycznym pojeździe o zasięgu ponad 200 mil i przystępnej cenie. Ale sprzedaż była anemiczna od czasu premiery Tesli Model 3 w 2018 roku, który zdominował rynek pojazdów elektrycznych w USA i za granicą. Kompaktowy hatchback Bolt nie jest tym, czego szuka obecnie większość amerykańskich nabywców samochodów. Niedawne wycofanie śrub z roku modelowego 2017-2019 związanych z wadliwą baterią z pewnością nie pomogło GM problemom z wizerunkiem pojazdu elektrycznego.

Producent samochodów ma nadzieję, że te dwie nowe wersje podniosą fortunę Bolta, ale może to być trudne, biorąc pod uwagę, że technologia, która napędza Bolt, szybko staje się przestarzała. Zarówno Bolt EV, jak i Bolt EUV będą budowane na platformie GM BEV2, która różni się od nowego pakietu akumulatorów „Ultium” ogłoszonego na początku 2020 r. Niedawno zaprezentowany Cadillac Lyriq i GMC Hummer EV będą pierwszymi pojazdami, na których zostaną zbudowane ta nowa architektura. GM powiedział, że zaawansowana chemia akumulatorów Ultium umożliwi przyszłym pojazdom elektrycznym podróżowanie dalej na jednym ładowaniu i ładowanie w szybszym tempie. Jednak według głównego inżyniera Chevy’ego producent samochodów nie planuje przenieść Bolta na platformę Ultium.

Na pocieszenie z powodu zbliżającego się braku znaczenia, obie wersje Bolta będą wyposażone w Super Cruise, zaawansowany system wspomagania kierowcy „bez użycia rąk”, który wcześniej był dostępny tylko w samochodach Cadillac. Bolt EV i EUV to pierwsze pojazdy inne niż Cadillac i pierwsze pojazdy elektryczne, które mają Super Cruise.

Cena pomaga nadrobić braki Bolta. Kiedy został po raz pierwszy wprowadzony pięć lat temu, producent samochodów nadal kwalifikował się do ulgi podatkowej rządu federalnego w wysokości 7500 USD, dzięki czemu Bolt stał się pojazdem o wartości 30000 USD. Ale w 2019 roku GM sprzedał swój 200-tysięczny samochód elektryczny w Stanach Zjednoczonych, co spowodowało wycofanie ulgi podatkowej. Nie kwalifikując się już do tej zachęty, GM zdecydował się trzymać obniżonej ceny tych najnowszych wersji, co jest zachęcające.

GM twierdzi, że akumulator Bolt EV o pojemności 65 kWh zapewni 259 mil zasięgu na jednym ładowaniu, podczas gdy nieco cięższy Bolt EUV będzie miał 250 mil zasięgu – w zasadzie taki sam jak model z bieżącego roku. Oryginalny Bolt 2018 miał zasięg 238 mil, ale zwykle był mniejszy z powodu zimnej pogody lub innych czynników zewnętrznych. Żaden z pojazdów nie został jeszcze certyfikowany przez amerykańskie lub europejskie organy regulacyjne.

Chevy zawiera również aktywny system zarządzania temperaturą, który wykorzystuje chłodziwo do utrzymania temperatury akumulatora. Pod koniec ubiegłego roku General Motors został zmuszony do wycofania ponad 68000 Chevy Bolts wyprodukowanych w latach 2017-2019 po zgłoszeniu kilku pożarów baterii. Federalne organy regulacyjne prowadzą dochodzenie i wniesiono pozew zbiorowy, w którym zarzucono, że bateria Bolta jest „podatna na zapalenie się”.

Według Jesse Ortegi, głównego inżyniera w Chevy, nowe śruby wykorzystują inny skład chemiczny akumulatora, który pomoże zapobiegać przyszłym wypadkom, ten sam, który pozwolił producentowi zwiększyć zasięg z 238 mil do 250 mil.

Obie wersje Bolt są wyposażone w jednosilnikową jednostkę napędową, która może dostarczyć 200 koni mechanicznych dzięki mocy 150 kW i 266 funtostopów (360 Nm) momentu obrotowego. Podobnie jak poprzednie modele, nowe Bolts będą miały hamowanie regeneracyjne i tryb jazdy z jednym pedałem, który jest obecnie dość powszechny wśród samochodów elektrycznych.

Bolt EUV i przeprojektowany Bolt EV mają wspólną architekturę, ale ich projekty są wyjątkowe. Żadne zewnętrzne części z blachy nie są współdzielone między dwoma pojazdami, po tym, jak niektórzy właściciele narzekali na kiepską blachę w poprzednich wersjach. EUV jest o około 6 cali dłuższy i będzie miał około 3 cali dodatkowej przestrzeni na nogi z tyłu niż Bolt EV.

Kratka została ulepszona, zamieniając dwukolorowy wygląd poprzedniego Bolta na bardziej monochromatyczną maskownicę. Chevy zachowuje mały panel wentylacyjny, zamiast obejmować całkowicie płaski przód innych pojazdów elektrycznych, takich jak Tesla Model 3.

Wnętrze Bolta zawsze było bardziej praktyczne niż inspirujące, z dużą ilością twardego plastiku. Teraz wnętrze Bolt EV i EUV zostało przeprojektowane w celu uwzględnienia większej liczby ekranów i czujników, głównie po to, aby wspomóc obietnicę Super Cruise dotyczącą jazdy bez użycia rąk. Chevy nawet wyrwał często krytykowane fotele Bolta i zastąpił je fotelami z trójkątnym wzorem geometrycznym i kontrastowymi przeszyciami kolorystycznymi, które według producenta to „projekt premium, który zapewnia spójną i ekskluzywną atmosferę”. Nie są to słowa, które zazwyczaj opisują pojazd za 30000 USD.

Główny ekran informacyjno-rozrywkowy o przekątnej 10,2 cala nadal jest osadzony w desce rozdzielczej, ale jest bardziej płynnie zintegrowany z konsolą środkową niż oryginalny projekt Bolta. Fizyczne przyciski są gładsze i mniej masywne. Chevy wymienił dźwignię zmiany biegów na szereg elektronicznych przycisków, aby zwolnić więcej miejsca we wnętrzu. Dostępny jest również nowy przycisk jazdy z jednym pedałem, który utrzymuje system aktywny między cyklami jazdy.

Inne nowości obejmują pasek świetlny w górnej części kierownicy i czujnik podczerwieni na kolumnie kierownicy. Są to elementy systemu wspomaganego jazdy GM Super Cruise, który wykorzystuje kamery, radar i dane mapowe, aby umożliwić użytkownikom jazdę bez użycia rąk po podzielonych autostradach. Super Cruise nie jest systemem samojezdnym, ponieważ nadal wymaga od kierowców skupienia się na drodze i zaangażowania na tyle, aby móc przejąć kontrolę w jednej chwili. Warto zauważyć, że Bolt EV i Bolt EUV będą dostępne tylko w standardowej wersji Super Cruise, a nie w ulepszonej wersji, która obejmuje automatyczną zmianę pasa.

Ładowanie EV w USA jest trochę bałaganem i chociaż Chevy nie może rozwiązać niektórych trudniejszych problemów, robi wszystko, co w jego mocy, aby ładowanie było nieco mniej bolesne. Do Bolt dołączony jest dwupoziomowy przewód ładujący, który według Chevy wyeliminuje potrzebę zakupu oddzielnej ładowarki do domu. Wymienna wtyczka umożliwia klientom podłączenie do standardowego gniazda 120 V z trzema bolcami w celu ładowania na poziomie 1 i gniazda 240 V w celu ładowania na poziomie 2 do 7,2 kW. Oba pojazdy są również zdolne do ładowania 11 kW na poziomie 2, ale wymagany jest osobny sprzęt do ładowania.

Dodatkową korzyścią jest to, że każdy, kto kupi lub wydzierżawi Bolt EUV lub Bolt EV, otrzyma bezpłatną instalację ładowarki poziomu 2 w swoim domu dzięki współpracy GM z Qmerit, instalatorem domowej ładowarki. Jeśli chodzi o ładowanie w ruchu, GM współpracuje z operatorem publicznych stacji ładowania EVgo, aby dodać ponad 80 000 publicznych ładowarek do aplikacji My Chevrolet.

Ale czas ładowania nadal będzie zależał od poziomów mocy każdej ładowarki. Po podłączeniu do normalnego systemu 120 V (tj. Większości domowych gniazdek), Bolt EV i EUV będą miały tylko cztery mile zasięgu na każdą godzinę ładowania. Podłączenie do gniazdka 240 V zapewni pełne naładowanie Bolt w ciągu siedmiu godzin. Szybka ładowarka DC doda do 100 mil w 30 minut dla obu pojazdów.

Przystępność zawsze była najsilniejszym punktem sprzedaży Bolta, oferując przyzwoity rozmiar baterii i odpowiedni zasięg za mniej niż 35 000 USD. Chevy chciał mieć pewność, że Bolt pozostanie przystępny cenowo, nawet po dodaniu nowych funkcji, takich jak Super Cruise, lub podniesieniu do statusu crossovera, powiedział Steve Majoros, wiceprezes marketingu Chevy. Utrzymanie niskiej ceny pomoże przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych z obecnego stanu wynoszącego zaledwie 2 procent sprzedaży w USA do 15-20 procent całego rynku samochodowego, powiedział.

“LÓD [internal combustion engine] pojazdy będą dostępne przez długi czas ”- powiedział Majoros. „Ale ruch pojazdów elektrycznych jest prawdziwy”.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook