GryOprogramowanieRTV

Dlaczego Epic nie może sobie pozwolić na utratę silnika Unreal Engine w walce prawnej z Apple

Walka prawna Epic z Apple o przyszłość Fortnite szybko przekształciła się w egzystencjalną bitwę o jeden z najbardziej lukratywnych i ważnych zasobów studia: platformę Unreal Engine.

Po usunięciu Fortnite ze sklepu App Store firma Apple zaatakowała inne konto dewelopera Epic powiązane z jego silnikiem gry, narażając firmę licencyjną na ryzyko, grożąc odcięciem obsługi systemów iOS i macOS. Firma Epic uzyskała w ostatniej chwili tymczasowy zakaz zbliżania się wydany późnym wieczorem w poniedziałek wieczorem, aby chronić firmę na krótką metę, ale los Unreal Engine wciąż jest w powietrzu – zagrażając całemu ekosystemowi narzędzi innych firm, które polegają na silniku .

Jak ostrzegł Epic we wniosku sądowym w zeszłym tygodniu, posunięcia Apple’a przeciwko silnikowi Unreal Engine zagroziłyby oprogramowaniu stojącemu za „setkami gier wideo, ludzkim mózgiem, Baby Yoda i lotami kosmicznymi”. Większość z tych projektów nie ma oczywistego związku z Epic Games i Fortnite, ale polegają na firmie i jej narzędziach w swojej pracy. A ponieważ Epic i Apple zadowalają się wieloletnią wojną prawną, projekty te prawdopodobnie również zostaną zakłócone.

Opracowany w 1998 roku wraz z pierwszoosobową strzelanką Nierealny, silnik Unreal Engine stał się kamieniem węgielnym biznesu Epic i całej branży gier. Obecnie jest używany przez dziesiątki producentów gier, wytwórnie w Hollywood i studia efektów specjalnych oraz inne firmy zajmujące się renderowaniem 3D i grafiką komputerową.

Silnik to także sposób, w jaki Epic buduje własne gry, w tym Fortnite i poprzednie hity, takie jak Gears of War i Unreal Tournament. Dziesiątki wysokobudżetowych producentów gier zrezygnowało również z niestandardowych, własnych silników Epic, takich jak Gearbox SoftwareBorderlands 3) i Riot Games (Waleczny) i Square Enix (Final Fantasy VII Remake). Firma Epic udzieliła licencji na oprogramowanie tysiącom programistów, którzy nie mają środków na zbudowanie własnego silnika, w zamian za pięcioprocentową opłatę licencyjną od wszystkiego, co zostało stworzone. To licencjonowanie sprawiło, że silnik Unreal Engine firmy Epic stał się popularnym zestawem narzędzi nawet dla dużych, wysokobudżetowych gier, z rywalizacją jedynie z bardziej mobilnym Unity.

Teraz silnikowi grozi uszkodzenie dodatkowe w walce firmy o płatności w aplikacji w Fortnite. Po usunięciu Apple Fortnite unieważniając główne konto dewelopera aplikacji Epic, planowano również unieważnić konto dewelopera, którego Epic używa do utrzymywania silnika Unreal Engine na iOS, w ramach polityki usuwania połączonych kont po zerwaniu umowy.

Sąd powstrzymał Apple przed unieważnieniem tego konta przez kilka następnych tygodni, ale okaże się, czy będzie ono chronione przez cały czas trwania procesu. (Tymczasowe przesłuchanie w celu rozstrzygnięcia sprawy zaplanowano na 28 września.) Ale jeśli Apple zwycięży – czy to we wstępnym nakazie, czy w szerszym przypadku – narzędzia testowe Epic dla Unreal Engine spotka ten sam los, co Fortnite, odcinając system od aktualizacji i szerszego rozwoju.

Ilustracja: Alex Castro / The Verge

Jeśli Apple skutecznie odeprze nakaz w przyszłym miesiącu, efekt nie będzie natychmiastowy, a gry działające na Unreal Engine będą nadal działać na iOS – przynajmniej do momentu pojawienia się poważnego błędu. Ale długoterminowe konsekwencje mogą być katastrofalne, szczególnie dla twórców gier na iOS. Ponieważ Apple kontroluje proces, w ramach którego programiści tworzą, testują, a następnie przesyłają aplikacje na iOS i wszelkie przyszłe aktualizacje do przeglądu, brak możliwości obsługi platformy iOS przez Unreal oznacza, że ​​Epic nie może włączać nowych funkcji systemu operacyjnego ani wdrażać aktualizacji i poprawek błędów, które twórca gry może potrzebować, aby produkt działał i działał.

„Gdyby Epic stracił dostęp do narzędzi programistycznych Apple, nie zepsułoby to żadnych obecnych aplikacji korzystających z Unreal w App Store (ani na innych platformach)”, Riley Testut, popularny deweloper emulacji gier, który teraz prowadzi alternatywny sklep z aplikacjami mobilnymi o nazwie AltStore mówi The Verge. „Problem jest bardziej widoczny dla programistów w przyszłości; jeśli Epic nie może korzystać z narzędzi Apple, nie może publikować poprawek błędów ani nowych funkcji. Najprawdopodobniej oznaczałoby to, że gry oparte na Unreal ostatecznie zepsują się w przyszłych wersjach iOS i macOS, a Epic nie będzie w stanie nic na to poradzić ”.

Microsoft podniósł podobny punkt w sądzie w oświadczeniu złożonym w zeszłym tygodniu. „Tworzenie gry przy użyciu różnych silników gier na różne platformy może być niezwykle kosztowne i trudne. W każdym razie nie jest to tak opłacalne, jak korzystanie z silnika gry obsługującego różne platformy ”- wyjaśnił Kevin Gammill, dyrektor generalny Microsoft ds. Doświadczeń deweloperów gier, w deklaracji wsparcia dla Epic złożonej przez Microsoft. Jak maluje Gammill, Apple zlikwidowanie konta Epic zmusiłoby go do „wyboru między porzuceniem swoich klientów i potencjalnych klientów na platformach iOS i macOS lub wybraniem innego silnika gry podczas przygotowań do tworzenia nowych gier”.

Gammill specjalnie cytuje Microsoft Forza Street, mobilna wersja serii wyścigów Turn 10 Studios, jako przykład gry, która opiera się na obsłudze iOS w Unreal Engine. „Nawet niepewność co do zdolności Unreal Engine do dalszego wspierania iOS i macOS sprawi, że Microsoft (i, jak sądzę, inni twórcy gier) będzie mniej prawdopodobne, że wybierze Unreal Engine do swoich projektów” – napisał. „Kiedy twórcy gier planują projekty rozwojowe, które mogą trwać latami, ważne jest, aby mieć pewność, że wybrany silnik będzie nadal dostępny i będzie obsługiwał wszystkie platformy, na których twórcy gier planują dystrybuować swoje gry.”

Unreal Engine jest używany głównie do tworzenia gier na konsole i PC, ale rozwija się biznes mobilny, który staje się coraz ważniejszy, gdy branża gier przestawiła się na gry wieloplatformowe. Firma Epic w szczególności zachwala zestaw narzędzi dla programistów, który współpracuje z silnikiem Unreal Engine, zwany Epic Online Services, który umożliwia grom korzystanie z technologii opracowanej początkowo dla Fortnite. Wieloplatformowy charakter silnika jest zaletą, która sprawia, że ​​jest to jedna z platform do budowania wirtualnych światów. Bez konta programisty Apple Epic nie może obiecać programistom zainteresowanym iOS żadnej z tych korzyści, co jest niepożądanym szokiem, gdy jego główny konkurent Unity przygotowuje się do upublicznienia.

Na poniedziałkowym przesłuchaniu prawnik Epic przekonywał, że nawet sam wątek usunięcia przez Apple konta związanego z silnikiem Unreal Engine spowodował, że deweloperzy „uciekali” z platformy. „Jeśli chodzi o Epic, silnik Unreal Engine zostanie w rzeczywistości zniszczony. Nie będzie już użytecznym silnikiem ”- argumentowała Katherine Forrest z firmy prawniczej Cravath, Swaine & Moore, która reprezentuje Epic w tej sprawie. „Jeśli Epic nie może tego zaoferować dzięki Unreal Engine, Unreal Engine przestanie istnieć. Otrzymujemy informacje od programistów, że teraz uciekają z silnika Unreal ”.

Dla firm, które budują również mniejsze, mniej wymagające graficznie projekty – takie jak gry niezależne – które można przenieść na wiele platform, brak wsparcia dla iOS dla Unreal Engine byłby przełomem. Dla twórcy gier przejście na inny silnik często oznacza odrzucenie prawie każdej godziny pracy nad trwającym projektem i rozpoczęcie całkowicie od zera.

Unreal Engine jest również coraz ważniejszy w hollywoodzkich projektach wykorzystujących renderowanie w czasie rzeczywistym. W szczególności Disney i Lucasfilm skorzystały z silnika Epic jako narzędzia do kręcenia filmów, używając go do tworzenia wirtualnych zestawów, postaci i animacji dla dużych Gwiezdne Wojny projekty, w tym Solo, Rogue One, i Mandalorianin.

Zestaw Disneya Mandalorianin. Ekipy produkcyjne wykorzystywały Unreal Engine 4 do tworzenia wirtualnych zestawów.
: Industrial Light & Magic i Lucasfilm Ltd.

Ponad połowa pierwszego sezonu Mandalorianin w rzeczywistości został nakręcony przy użyciu niestandardowych ścian LED, które wyświetlały wirtualne zestawy, wszystkie zasilane przez silnik Unreal Engine, aby umożliwić załodze zobaczenie w czasie rzeczywistym, jak będzie wyglądać ujęcie na tygodnie i miesiące przed zakończeniem finału przez zespoły zajmujące się postprodukcją i efektami specjalnymi produkt. Disney i Lucasfilm nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz na temat rozwoju Gwiezdne Wojny na projekty mogą mieć wpływ trwające spory.

Unreal Engine jest również używany przez producentów samochodów, takich jak Audi, Porsche i Volkswagen, do projektowania samochodów przy użyciu wizualizacji i innych procesów oprogramowania. Firmy architektoniczne używają tego silnika z podobnych powodów, umożliwiając tym firmom wykonywanie wizualizacji w czasie rzeczywistym projektów w toku. Epic licencjonuje również Unreal do transmitowania i produkcji wydarzeń na żywo, z silnikiem zdolnym do tworzenia grafiki w czasie rzeczywistym, nakładek i innych zasobów renderowanych w czasie rzeczywistym.

Jednym z głośnych przykładów są obecnie wirusowe segmenty rzeczywistości mieszanej The Weather Channel, które łączą efekty i wizualizacje symulowanych klęsk żywiołowych wokół prawdziwych gospodarzy w studiu, a wszystko to przy użyciu silnika Unreal Engine.

Wiele z tych projektów nie wymaga funkcjonalności iOS, ale mogą uruchamiać swoje systemy zaplecza w systemie macOS, na który wpłynie to w bardziej ograniczony sposób. Bez obsługi macOS w Unreal Engine Epic traci dostęp do narzędzi testujących macOS i możliwość wydawania szybkich aktualizacji, które mogą zawierać poprawki błędów i poprawki zabezpieczeń. Apple wymaga teraz również notarialnego poświadczenia – innymi słowy zatwierdzenia Apple – aplikacji innych firm, nawet na macOS, o ile mają one identyfikator programisty. Bez tego identyfikatora programisty lub poświadczenia notarialnego użytkownicy Unreal Engine musieliby skutecznie wyszukiwać aktualizacje i przeglądać ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa, które Apple nakłada na oprogramowanie stron trzecich, którego nie sprawdzało.

„Wyobraź sobie, że tracisz dostęp do swojego konta Google i wszystkiego, co się z nim wiąże”, mówi jeden z programistów iOS, który nie chciał zostać nazwany z obawy przed konsekwencjami negatywnego mówienia o Apple The Verge. „Apple w dużym stopniu przechodzi na komputer Mac, który wymaga podpisania oprogramowania i poświadczenia notarialnego przez Apple, a Epic nie byłby już w stanie tego zrobić. Obecnie próba uruchomienia niepodpisanego oprogramowania na komputerze Mac powoduje wyświetlenie przerażających ostrzeżeń i można ją ominąć. W przyszłości nie tak pewne ”.

Deweloper twierdzi, że podobnie jak w przypadku iOS, skutki utraty wsparcia dla macOS nie będą odczuwalne od razu, ale ryzyko może odstraszyć firmy. „Z powodu tej niepewności programiści nie mogliby już polegać na Unreal Engine w zakresie obsługi platform Apple. Na przykład, Epic nie byłby w stanie wypuścić swoich narzędzi do obsługi Apple Silicon, więc skutecznie oznaczałoby to koniec linii Unreal Engine na Maca ”- powiedzieli.

Jest za wcześnie, aby stwierdzić, czy retoryka zespołu prawników Epic – i twierdzi, że silnik Unreal Engine zostałby „całkowicie zniszczony” – jest hiperbolą, czy też Apple naprawdę ma moc odciąć firmę wartą wiele miliardów dolarów, kończąc jedno konto dewelopera lub po prostu grozi, że to zrobi. Ale firma Epic zobowiązała się do kontynuowania walki bez cofania się Fortnite aktualizacja, która zapoczątkowała bezprecedensową rozgrywkę z Apple. A teraz jasne jest, że Apple jest gotów zrobić wszystko, co w jego mocy, aby Epic nie przecierał szlaku, którym inni deweloperzy chcieliby podążać.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook