GryMediaNowościRTV

Dlaczego Microsoft kupił Bethesdę za 7,5 miliarda dolarów

Najdroższe przejęcie gier wideo Microsoftu, zakup 7,5 miliarda dolarów firmy macierzystej Bethesda Softworks ZeniMax Media, zaszokował branżę w poniedziałek. Na mocy tej umowy Bethesda, jednego z największych wydawców w branży i właścicieli niektórych z najpopularniejszych serii gier, pod marką Xbox. Pojawia się również proste, ale mocne pytanie: w jaki sposób kupowanie Bethesdy wpisuje się w ogólną strategię Microsoftu dotyczącą Xbox?

Natychmiastowa i nieunikniona reakcja konsumentów koncentrowała się oczywiście na konkurencji i na tym, czy przyszłe tytuły Bethesdy staną się ekskluzywne dla Xbox. To rozsądna obawa – w końcu dlaczego jakakolwiek firma z tak bezwzględnej branży jak gry kupiłaby główną markę rozrywkową, jeśli nie pozbawić swojego głównego rywala możliwości rozpowszechniania pożądanej własności intelektualnej na konkurencyjnym sprzęcie? Ale to jest pytanie do starego Microsoftu, który próbował konkurować z Sony w grze na wyłączność, która ostatecznie utrzymywała go w tyle przez całe pokolenie Xbox One. (Mówi szef Xbox Phil Spencer Bloomberg natychmiastowym planem jest ocena wydań wieloplatformowych „na zasadzie indywidualnej”).

Każda ważna decyzja wydawnicza, jaką Microsoft podjął w ciągu ostatnich trzech lat, od czasu uruchomienia usługi subskrypcji Xbox Game Pass, wskazuje, że nie widzi już większej wartości w wyłączności – a nawet w sprzedaży pełnowymiarowych gier. Jedna z największych franczyz w branży gier, Aureola, nie jest już nawet wyłączny na platformę Xbox. Dzięki xCloud możesz grać Aureola na telefonie z Androidem, jeśli chcesz. Kolejne główne wydanie z serii, Halo: Infinite, będzie dostępny bezpłatnie w subskrypcji Game Pass na konsole i komputery PC, gdy zostanie uruchomiony w przyszłym roku.

Microsoft nie gra już w tę samą grę co Sony, a zakup Bethesdy może sprawić, że ta kwestia będzie jaśniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Sony stosuje wypróbowaną i sprawdzoną strategię pozyskiwania obiecujących programistów i pielęgnowania ich przez wiele lat w celu stworzenia dużych serii przyjaznych dla kontynuacji, takich jak Człowiek Pająk i Horizon Zero Dawn. Utrzymuje również silne relacje z niezależnymi partnerami japońskimi, takimi jak From Software i Square Enix, aby pomóc utrzymać przewagę, tak aby nowy Final Fantasy gra lub plik Dusze Demona remake pojawia się najpierw na PlayStation.

Zamiast tego pytanie, które powinniśmy zadać w odniesieniu do firmy Microsoft, dotyczy tego, co Bethesda wnosi do Xbox Game Pass i jak posiadanie tej biblioteki pomaga firmie Microsoft osiągnąć wizję przyszłej usługi subskrypcji. Od razu wiadomo, że przejęcie Bethesdy sprawia, że ​​Game Pass jest jeszcze lepszą ofertą, co jest bez wątpienia najważniejszym priorytetem Microsoftu, który zmierza do następnej generacji konsoli w listopadzie.

Obraz: Microsoft

Szef Xbox Phil Spencer upewnił się, że wspomniał o Game Pass w ogłoszeniu firmy dziś rano. „Tak jak podjęli odważne pierwsze kroki, aby przenieść serię The Elder Scrolls na oryginalną konsolę Xbox, Bethesda wcześnie wspierali Xbox Game Pass, udostępniając swoje gry nowym odbiorcom na różnych urządzeniach i aktywnie inwestowali w nowe technologie gier, takie jak strumieniowanie w chmurze gry ”- napisał Spencer. „Będziemy dodawać kultowe serie Bethesdy do Xbox Game Pass na konsole i komputery PC”.

Dyrektor Bethesda Game Studios, Todd Howard, powtórzył podobne opinie, mówiąc, że to wizja Microsoftu przekonała firmę do przystąpienia do platformy Xbox. „Dlaczego ma znaczenie, gdzie znajduje się ekran lub jaki jest kontroler? Jest wiele osób bez tego samego dostępu i możemy im to przynieść ”- napisał w poście na stronie Bethesda Game Studios. „Podobnie jak w przypadku naszego pierwotnego partnerstwa, ten dotyczy więcej niż jednego systemu lub jednego ekranu. Podzielamy głębokie przekonanie o fundamentalnej mocy gier, ich zdolności do łączenia się, wzmacniania i sprawiania radości. I przekonanie, że powinniśmy to przekazać każdemu – niezależnie od tego, kim jesteś, gdzie mieszkasz lub na czym grasz. Niezależnie od rozmiaru ekranu, kontrolera czy nawet Twoich możliwości korzystania z niego ”.

Chociaż powszechnym refrenem jest twierdzenie, że Microsoft nie ma wyłączności na konsole, firma ma teraz całkiem imponujący pakiet pierwszej strony. Jest właścicielem Minecraft, dostępna na każdej możliwej platformie, najlepiej sprzedającej się grze wszechczasów i dostępna na prawie każdej możliwej platformie. Posiada prawa do seriali takich jak Aureola, Gears of War, i Forza. Od 2018 r. Poszło również na szał kupowania, wybierając ukochanego twórcę gier RPG Obsidian, ukochaną niezależną firmę Double Fine i wszechstronne brytyjskie studio Ninja Theory. Teraz, wraz z Bethesdą, Microsoft jest również właścicielem twórców Los i Wolfenstein, Zniesławiony i Deathloop (przypadkowo wyłączny czasowy PS5) i Opad i Stare zwoje.

Microsoft niekoniecznie przejmuje się już ekskluzywnością, ale nadal potrzebuje studiów. Pierwsi programiści są siłą napędową wydawców gier, ponieważ pozwalają im kontrolować rytm głównych wydań oraz lepiej zarządzać budżetami i zasobami obejmującymi różne franczyzy, takimi jak silniki gier i kreatywne talenty. Jednak obecnie najważniejsze dla Microsoftu jest ostatnie słowo w kwestii dystrybucji. Posiadając studio, Microsoft może decydować, gdzie i za ile gra jest sprzedawana, w tym rozdając ją bezpłatnie w ramach usługi subskrypcji.

Utrzymanie następnego Opad lub Elder Scrolls gra poza PS5 nie jest mądrym posunięciem biznesowym. Microsoft się tym nie przejmuje gdzie przeważnie grasz w ich gry. Lepszą grą jest raczej zapewnienie, że główna nowa wersja będzie dostępna bezpłatnie w ramach subskrypcji Game Pass w dniu jej premiery, bez dodatkowych kosztów dla firmy Microsoft związanych z koniecznością zawarcia drogiej umowy z podziałem przychodów lub skorzystania z ograniczonego czasu dostępu. – taki, na który pozwala posiadanie studia. W rzeczywistości jest to podstawowa strategia Microsoftu dotycząca przyszłości Xboksa. Spójrz na wydanie Obsidiana Światy zewnętrzne jako przykład. Gra wyszła na Xbox One, PS4 i PC i jest dostępna za darmo na Windows i Xbox, jeśli jesteś subskrybentem Game Pass. Każdy wygrywa.

Według dzisiejszego ogłoszenia Microsoft twierdzi, że ma 15 milionów subskrybentów Game Pass. Średnio 10 USD na użytkownika, co odpowiada około 5 i 1 USD ograniczonym czasowo rejestracjom i subskrybentom 15-dolarowej subskrypcji premium Ultimate, daje ponad 1 miliard USD rocznych przychodów z subskrypcji. Dodaj do tego wszelkie przychody Microsoft planuje wypłatę gier innych firm na konsole Xbox i za pośrednictwem Microsoft Store na PC, wszelkie przychody z konsoli, które może uzyskać ze sprzedaży Series X / Series S oraz pełną sprzedaż gier i mikrotransakcje za pierwsze: tytuły imprezowe i masz dobrze prosperującą firmę Xbox.

Ale najważniejszą częścią tego równania – częścią, która może nadal ogromnie rosnąć – jest Game Pass. Microsoft może podwoić swoje przychody z Game Pass przy 20 milionach subskrybentów. Przy 50 milionach Game Pass generuje 6 miliardów dolarów rocznie, ponad trzy razy więcej Fortnite osiągnięty w zeszłym roku i zbliżony do całkowitego rocznego przychodu Activision Blizzard, najcenniejszego zewnętrznego wydawcy gier w branży. Dział Xbox może zarobić tylko ułamek sprzedaży sprzętu Sony PlayStation 5 i nadal generować oszałamiające ilości gotówki, wyłącznie z przychodów z subskrypcji.

Nie oznacza to, że Microsoft nie dba o to, ile jednostek Xbox sprzedaje ani czy jego własne gry pokrywają budżety. Jest bardzo prawdopodobne, że Microsoft zbliża się do tej niepewnej przyszłości następnej generacji, mając na uwadze nieprzewidziane okoliczności, takie jak wykorzystanie ogromnej puli zasobów – firma ma kapitalizację rynkową w wysokości 1,5 biliona dolarów – aby utrzymać Game Pass na powierzchni, dopóki nie zacznie przynosić zdrowych zysków, jednocześnie biorąc każdy środek, aby zapewnić, że sprzedaje jak najwięcej jednostek sprzętu i Aureola to może.

Dlatego w końcu istnieje tańszy Xbox Series S. Im więcej urządzeń Xbox w salonach, tym więcej potencjalnych subskrybentów Game Pass Microsoft może zarejestrować. Prawdopodobnie nie jest to przypadek, że ta wiadomość została ogłoszona w dniu premiery przedsprzedażnych zamówień Xbox nowej generacji; ogromna transakcja przejęcia jest zachęcającą oznaką zaangażowania firmy w Xbox i Game Pass, co może przełożyć się na większą liczbę zamówień w przedsprzedaży na sprzęt.

Ale ważne jest to, że Microsoft nie jest na jednej ścieżce. Dodanie nowej gry Bethesda do subskrypcji Game Pass nie oznacza, że ​​konsument nie może kupić kopii dysku w Best Buy ani prawdopodobnie kupić ją w PlayStation Store w przyszłości. Microsoft ma swoje podstawy i inwestuje w xCloud w przypadku pojawienia się nowych modeli biznesowych w przyszłości.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem Microsoftu, konsumenci nie będą tak dużo mówić o tym, która firma ma lepszy ekskluzywny skład ani która marka „wygrała” wyścig nowej generacji. Zamiast tego istnieje duże prawdopodobieństwo, że posiadasz obie konsole, a może nawet komputer. Microsoft może się tym nie przejmować – pod warunkiem, że będziesz dawać mu 10 USD miesięcznie na Game Pass.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook