Nowości

Dlaczego Uber nie został naładowany w śmiertelnym wypadku samochodowym samojezdnym?

Kierowca bezpieczeństwa za kierownicą samodzielnie prowadzącego Ubera, który w 2018 roku uderzył i zabił kobietę, został oskarżony o popełnienie przestępstwa. Prokuratorzy w hrabstwie Maricopa w Arizonie powiedzieli we wtorek, że kierowca, Rafaela Vasquez, został oskarżony o popełnienie przestępstwa. Ale Uber, jej pracodawca i firma, która zbudowała zautomatyzowany system biorący udział w śmiertelnym zderzeniu, nie zostaną postawieni w stan oskarżenia.

Adwokat z sąsiedniego hrabstwa Yavapai odmówił ścigania Ubera w zeszłym roku, pisząc w liście, że biuro „nie znalazło podstaw do odpowiedzialności karnej”. (Yavapai przejął część sprawy dotyczącą Ubera, ponieważ hrabstwo Maricopa współpracowało z Uber w kampanii przeciwko prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu). Prokurator okręgowy Sheila Polk odmówiła omówienia swojej decyzji. Rzecznik Ubera odmówił komentarza.

Obraz z kamery pokładowej tuż przed tym, jak samojezdny pojazd Uber uderzył i zabił Elaine Herzberg.

: Departament Policji Tempe / AP

Co się dzieje, gdy ludzie i maszyny współpracują, by skrzywdzić innych? Pytanie nie jest nowe. Jak zauważyła antropolog Madeleine Clare Elish na początku tego roku, po badaniu automatyzacji w sektorze lotnictwa, „koncepcje odpowiedzialności prawnej i odpowiedzialności nie nadążały odpowiednio za postępem technologicznym”. Innymi słowy, było trudne – choć nie niemożliwe – aby system prawny obarczał ludzi odpowiedzialnością za technologię, którą budują. Zamiast tego to człowiek w pętli, osoba za kierownicą lub ekranem, ponosi większość odpowiedzialności.

Z praktycznego punktu widzenia prokuratorom łatwiej jest sprzedać przysięgłym historię, którą już znają. Vasquez siedział za kierownicą samochodu i rzekomo obserwował jej telefon komórkowy zamiast ciemnej drogi przed nią, gdy samochód uderzył i zabił kobietę o imieniu Elaine Herzberg. Ludzie wiedzą o rozproszonej jeździe. „To prosta historia, której przyczyną było jej zaniedbanie [Herzberg’s] śmierć ”- mówi Ryan Calo, profesor prawa, który studiuje robotykę na University of Washington School of Law. „Wnieś sprawę przeciwko firmie, a będziesz musiał opowiedzieć bardziej skomplikowaną historię o tym, jak działają samochody bez kierowcy i co Uber zrobił źle”.

Historia jest bardziej skomplikowane i bardziej techniczne. W zeszłym roku Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu opublikowała swój końcowy raport z katastrofy, pierwszego w kraju śmiertelnego wypadku z udziałem pojazdu autonomicznego. Po przejrzeniu dokumentów i oprogramowania oraz wywiadach z pracownikami Ubera, panel ds. Bezpieczeństwa ustalił, że za zderzenie odpowiada wiele osób.

Obraz może zawierać: pojazd, transport, samochód, samochód, sedan, samochód sportowy i samochód wyścigowy

Przewodnik WIRED po samochodach samojezdnych

Jak chaotyczny wyścig skunkworks na pustyni zapoczątkował to, co ma być globalnym przemysłem.

„Bezpieczeństwo zaczyna się od góry” – powiedział przewodniczący NTSB Robert Sumwalt. „Zderzenie było ostatnim ogniwem długiego łańcucha działań i decyzji podjętych przez organizację, dla której niestety bezpieczeństwo nie było priorytetem”. Wśród winowajców są: zarządzający samodzielnie Vasquez i Uber, którzy stworzyli coś, co NTSB nazwała „nieodpowiednią kulturą bezpieczeństwa”.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook