Różności i nowinki technologia

Dlaczego wiele samochodów samojezdnych wygląda jak tostery na kołach?

Witamy w przyszłość: wejdź do tego tostera.

W poniedziałek firma Zoox, firma zajmująca się pojazdami autonomicznymi, przejęta latem przez Amazon za rzekomo 1,2 miliarda dolarów, wprowadziła robotaxi. Projekt, który był rozwijany od sześciu lat, może wyglądać znajomo. Prawie każda koncepcja pojazdu autonomicznego ujawniona w ciągu ostatnich kilku lat – przez producentów samochodów, inżynierów, taksówkarzy i start-upy – była zgrabnym, prostokątnym pudełkiem.

W tym przypadku forma równa się funkcja. Eksperci branżowi od dawna przewidzieli, że pierwsze pojazdy autonomiczne będą to wspólne elektryczne wahadłowce, które będą przewozić wiele osób po miastach w ramach UberPool. Bez konieczności stosowania kierownic czy pedałów, kostki zapewniają pasażerom większe pole manewru wewnątrz. „Podjęliśmy decyzję, aby zmaksymalizować przestrzeń wewnętrzną i zminimalizować przestrzeń zewnętrzną” – mówi Jesse Levinson, współzałożyciel firmy Zoox i dyrektor ds. Technologii.

Miętowo-zielony pojazd, który, jak twierdzi firma, pewnego dnia będzie używany na siatce przejazdów gradowych w miastach takich jak Las Vegas i San Francisco, jest zdolny do jazdy dwukierunkowej i ma wąski promień skrętu – lepiej poruszać się po ruchliwych ulicach miasta. Zoox twierdzi, że pojazd elektryczny będzie również w stanie pracować do 16 godzin na ładowaniu i poruszać się z prędkością do 75 mil na godzinę, dość szybko jak na mały pudełkowaty przedmiot. Zoox nie powie dokładnie, kiedy pojazd może pojawić się na pobliskiej drodze, a Levinson twierdzi, że jego zespół nadal pracuje nad udoskonaleniem oprogramowania do samodzielnej jazdy – rzeczywistej części autonomicznej. Toyota Highlanders wyposażona w technologię Zoox testuje w San Francisco od 2017 roku.

Autonomiczny pojazd Zoox może przewozić czterech pasażerów na siedzeniach naprzeciw siebie.

Dzięki uprzejmości Zoox

W miarę jak postępuje coraz wolniej w kierunku umieszczania na drogach samojezdnych samochodów, wygląda na to, że pojazdy mogą być najpierw wykorzystywane do przewożenia rzeczy zamiast ludzi. W końcu paczki nie narzekają, gdy robot jedzie dłużej, ponieważ niewygodne jest skręcanie w lewo przez ruch uliczny. Fajne jest to, że zarówno ludzie, jak i paczki mogą wygodnie zmieścić się w kostkach. Zoox, pomimo swoich nowych amazońskich władców, twierdzi, że nadal koncentruje się na robotaksji, chociaż Levinson mówi, że „dzięki naszej platformie wiele rzeczy jest możliwych”.

Więc wejdź do mikrofal na kołach. GM’s Cruise przedstawił swoją specjalnie zbudowaną sześciomiejscową maszynę o nazwie Origin na początku 2020 roku. Cruise zaprojektował sześcian pokryty spaloną sieną, „tak jakby konwencjonalne samochody nigdy nie istniały” – mówi Carl Jenkins, wiceprezes firmy ds. Sprzętu. Mówi, że ślad pojazdu nie jest większy niż standardowy SUV, ale może pomieścić więcej ludzi i rzeczy. Toyota e-Pallette, koncepcja wprowadzona po raz pierwszy przez Ubera i Amazon w 2018 r., To modułowy kwadrat, który można wyposażyć w pojazd do jazdy po gradobicie, do dostarczania pizzy lub paczek z depozytem lub jako biuro na kółkach. E-Paleta miała zadebiutować wahadłowców podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Tokio w 2020 roku, które zostały opóźnione przez pandemię. (Rzecznik Toyoty nie miał żadnych aktualnych informacji na temat wdrożenia pojazdu). Startupy Optimus Ride i May Mobility zaprezentowały również pojazdy typu boxy, które testują w zamkniętych społecznościach w całym kraju.

Obraz może zawierać: pojazd, transport, samochód, samochód, sedan, samochód sportowy i samochód wyścigowy

Przewodnik WIRED po samochodach samojezdnych

Jak chaotyczny wyścig skunkworks na pustyni zapoczątkował to, co ma być globalnym przemysłem.

Pudełka mają kilka innych zalet. Autonomiczne pojazdy mogą robić swoje tylko za pomocą precyzyjnie dostrojonych czujników – radarów, lidarów i kamer, które informują ich oprogramowanie dokładnie, gdzie są pojazdy i co się wokół nich dzieje. Prostokąty prowadzą do czystszych linii wzroku i większej nadmiarowości między czujnikami, umożliwiając im podwójne sprawdzenie, czy pomiary są prawdziwe. W przypadku Zoox w każdym rogu pojazdu znajduje się kapsuła z czujnikami pełna robotycznych oczu, z których każdy ma 270-stopniowe pole widzenia. „Osiągnięcie wysokiego poziomu wydajności i bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu efektywności ma ogromne znaczenie” – mówi Sean Harrington, dyrektor generalny firmy Optimus Ride z Bostonu. Innymi słowy, pudełka są bezpieczniejsze i tańsze.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook