MediaNowości

Duety TikTok ożywiają wykwintne zwłoki

Sto lat później TikTok jest również dla niektórych postrzegany jako dziecinna rozrywka lub gorzej. Ale dla innych to niesamowite narzędzie. „Myślę, że gdyby André Breton żył dzisiaj, włączyłby TikTok i zostałby zdumiony aspektem mechanicznym – pomysłem, że istnieje system generowania tych obrazów, aby odbywało się to automatycznie, co mogłoby mieć pewien rezonans z automatycznym pisaniem i dlatego wykorzystuje czystą myśl zamiast z góry przyjętych konwencjonalnych pomysłów ”- mówi Susan Laxton, profesor historii sztuki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside i autorka Surrealizm w zabawie.

Platforma, dzięki funkcjom duetowania i zszywania, automatyzuje wiele z tego, co robili surrealiści. Nie jest to do końca wykwintne zwłoki, ponieważ TikTok rejestruje całą genealogię dowolnej pracy i istnieje potrzeba kontynuacji tego, co inni wnieśli wcześniej. Ale jest podobny duch spontanicznej współpracy i pokrewne poszukiwanie absurdu. Sklep spożywczy: nowy musicalGłosy są automatycznymi drzwiami i wytwarzają mgławice. Mogą śpiewać w harmonii, ale są dalekie od scenariusza historii, którą rozpoczął Mertzlufft.

Najbardziej dziwaczne, wspólne TikToks, notatki Laxtona, odzwierciedlają inne twórcze ruchy. W latach pięćdziesiątych amerykański artysta Allan Kaprow połączył poezję, taniec, teatr, muzykę, malarstwo i inne dyscypliny w pojedyncze przedstawienia, które nazwał „happeningami”, które często zachęcały publiczność do udziału. TikTok robi to samo, tylko cyfrowo. Występ w czasie rzeczywistym, ale nie na żywo. Sztuka publiczna, ale na platformie. I, do punktu Mertzluffta, jest też trochę teatru improwizacji. Gdyby TikTok szukał nowego hasła, żartuje Mertzlufft, „byłoby to:”Tak i … dla pokolenia Z ”.

Żeby było jasne: TikTok to nie Met. To globalna firma zajmująca się mediami społecznościowymi, napędzana przez algorytmy i reklamy. A jednak, jako Lizzy Hale, starszy menedżer ds. Treści i notatek w TikTok, użytkownicy aplikacji „tworzą tę nową formę rozrywki i sztuki, której nie widać na żadnej innej platformie”. Kiedy pracujesz w nowym medium, z nowymi narzędziami, przekonanie establishmentu kulturowego o swojej wartości wymaga czasu. Zapytaj André Bretona.

„Moje ogólne podejście do TikTok i sztuki – a także mediów społecznościowych i sztuki w ogóle – jest takie, że naprawdę bardzo przypomina sztukę uliczną i performans uliczny” – mówi An Xiao Mina, autorka Memes to Movements: Jak najbardziej wirusowe media świata zmieniają społeczny protest i siłę. „Szczególnie podczas pandemii zajmujemy się mediami społecznościowymi publiczny teraz.” Mina zauważa, że ​​jest coś partyzanckiego w tym, co jest tworzone w TikTok; jest często tworzony w locie i zaprojektowany tak, aby można go było w nieskończoność remiksować. „Kiedy myślę o historii street artu i performansu ulicznego, pojawia się również tego rodzaju spór: czy to sztuka? W jakim sensie jest to sztuka i co w niej jest ważnego? ”

Gwoli ścisłości, Mina odrzuca te pytania. Nie dlatego, że nie znajduje wartości w pracach nad TikTok, ale raczej, jak mówi, ponieważ „słowo„ sztuka ”może być tak załadowane”. Nazywanie czegoś „sztuką” prowadzi do sporów o odźwierność i czy sztuka jest czymś akademickim i instytucjonalnym, czy czymś lokalnym i organicznym, stworzonym dla społeczności. Lub obydwa. Te argumenty nie odnoszą się jednak tak naprawdę do wartości artystycznej TikToks ani ich zawartości. „Często nazywam to po prostu„ twórczą ekspresją ”lub„ tworzeniem mediów ”” – mówi Mina. W ten sposób łatwiej jest porównać to z innymi dziełami i zobaczyć, jak zgadzają się ich zalety.

Ten obraz może zawierać tekst i etykietę

Sztuka, tworzenie, jakkolwiek to się nazywa – zawsze było kształtowane przez narzędzia dostępne w tamtym czasie. Wszystko może stać się platformą ekspresji. Na przykład w latach sześćdziesiątych Fluxus tworzył i wysyłał swoje prace pocztą, zmieniając pocztę w platformę do tworzenia, taką jaką jest teraz TikTok. W latach 70. wielu artystów dysponujących ograniczonymi środkami produkowało sztukę wideo, w dużej mierze pracując samodzielnie. Będąc odpowiedzią na awangardowe filmy lat 60., które miały pełną scenografię i aktorów, te prace były kanciaste i wykonane tanio, zwykle z (nowo przystępną cenowo) kamerą wideo i własnym ciałem artysty jako przedmiotem. Sztuka wideo została stworzona dla galerii i przestrzeni artystycznych, a nie teatrów, więc długość była bardziej dostosowana do około 30 sekund, które ludzie spędzą, patrząc na coś na ścianie, mówi Jon Ippolito, profesor nowych mediów na University of Maine.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook