NowościTelefony

Elektryczny SUV Lyriq Cadillaca ma ogromny ekran dotykowy i zasięg “ ponad 300 mil ”

Minęły trzy lata, odkąd General Motors po raz pierwszy ogłosił swój plan wypuszczenia 20 nowych pojazdów elektrycznych do 2023 r. W ramach swojego zobowiązania do „całkowicie elektrycznej przyszłości”. Pierwszym pojazdem byłby SUV firmy Cadillac, marki, która od lat stara się – bezskutecznie – podnieść swój wizerunek, mimo że GM zajmuje pozycję lidera w marszu producentów samochodów w tę zaawansowaną technologicznie przyszłość.

Przenieśmy się do dnia dzisiejszego i wreszcie po raz pierwszy przyjrzymy się temu, co przygotowywał Cadillac: Cadillac Lyriq 2023, pojazd elektryczny o zasięgu ponad 300 mil z absolutnie masywnym 33-calowym ekranem informacyjno-rozrywkowym. Dotarcie tutaj zajęło trzy lata i zajmie prawie kolejne trzy, zanim trafi na podłogę salonu. (Więcej o tym później.)

Pojazd miał zostać odsłonięty 2 kwietnia, ale został opóźniony z powodu pandemii koronawirusa. A ponieważ pandemia nie wykazywała żadnych oznak ustępowania, producent zdecydował się odsłonić samochód podczas wirtualnego wydarzenia w czwartek wieczorem.

Powiedzieć, że Lyriq ma kluczowe znaczenie dla przyszłości GM, byłoby niedopowiedzeniem. SUV jest zbudowany w oparciu o niedawno ogłoszoną przez producenta skalowalną architekturę akumulatorów Ultium, która podobno może zasilać szeroką gamę typów i rozmiarów pojazdów. Wraz z elektrycznym pickupem Hummer, Lyriq posłuży jako platforma startowa dla Ultium.

Dzięki uprzejmości Cadillaca

W związku z tym Lyriq zostanie oceniony pod kątem zasięgu i wydajności, a także zdolności przyciągania nowych klientów do marki Cadillac. Będzie również musiał przekonać tych na Wall Street, którzy byli zdenerwowani zdolnością GM do dogonienia Tesli. A kiedy w końcu trafi do sprzedaży, zmierzy się z Audi E-Tron, Jaguarem I-Pace i Teslą Model X, a także z wieloma nadchodzącymi elektrycznymi SUV-ami, takich jak BMW i Mercedes-Benz.

„Lyriq to wymagająca premiera dla Cadillaca” – powiedziała Jessica Caldwell, dyrektor wykonawczy ds. Wiedzy Edmunds. Zauważyła, że ​​żaden inny producent samochodów oprócz Tesli „nie zasmakował radości z sukcesu” pod względem sprzedaży i popytu. Ale często o sukcesie pojazdu decyduje coś więcej niż tylko sprzedaż, dodał Caldwell.

GM z pewnością dostrzega potencjał. Podczas briefingu z dziennikarzami w tym tygodniu, prezes GM na Amerykę Północną Steve Carlisle podkreślił znaczenie Lyriqa dla całego portfolio producenta samochodów. „Jest to punkt zwrotny w bardzo ważnym dla nas wszystkich czasie, ogromna szansa dla marki” – powiedział Carlisle – „stopień, w jakim straciliśmy w tym tempie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, aby to odzyskać i przygotuj się na następny rozdział Cadillaca ”.

Bateria i zasięg

Pojazd zaprezentowany w czwartek jest wersją Lyriq w salonie, więc zawiera tylko 80-85 procent tego, co ostatecznie trafi do produkcji, powiedział GM. Niektóre specyfikacje wciąż się zmieniają; na przykład Cadillac powiedział, że Lyriq będzie miał zasięg „ponad 300 mil” przy pełnym naładowaniu, kiedy ostatecznie uzyska certyfikat Agencji Ochrony Środowiska. Ale dyrektorzy GM powiedzieli, że spodziewają się, że średnie 300 mil będzie najniższym krańcem spektrum, a zasięg na niskim 400 mil jest realistycznym celem.

Akumulator Lyriq Ultium zapewni „około 100 kilowatogodzin energii” – mówi Cadillac. GM powiedział, że spodziewa się, że będzie w stanie ostatecznie zaoferować do 200 kWh energii do swoich pojazdów Ultium, co byłoby pierwszym tego rodzaju w branży motoryzacyjnej. Największa bateria Tesli to 100 kWh, dostępna w Modelu S i Modelu X, który jest jednym z największych obecnie dostępnych akumulatorów. (Oczekuje się, że nadchodząca Tesla Roadster drugiej generacji będzie miała akumulator o pojemności 200 kWh, gdy zostanie wydany w 2021 r.) To daje zasięg 402 mil najnowszej wersji Tesli Model S.

GM zwiększa swoją zdolność do ładowania w domu (poziom 2) za pomocą Lyriq do 19 kW (Chevy Bolt może przyjąć tylko 7,7 kW podczas ładowania na ładowarce poziomu 2). Dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym Lyriq może ładować z szybkością powyżej 150 kW. Cadillac nie powiedziałby, ile czasu zajmie ładowanie Lyriq na różnych stacjach, ale ładowanie na poziomie 2 zwykle zapewnia od 15 do 40 mil na godzinę, podczas gdy szybkie ładowanie prądem stałym może naładować do 80 procent w mniej niż 30 minut.

GM zmienił skład chemiczny swoich ogniw akumulatorowych w ruchu, który różni się od większości produkowanych obecnie akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Większość akumulatorów jest wykonana z NCM – niklu, kobaltu i magnezu. Akumulatory Ultium dodadzą aluminium – czyli NCMA – i zmniejszą zawartość kobaltu o 70 procent. Ponadto elektronika akumulatorów Lyriq zostanie wbudowana bezpośrednio w moduły, eliminując prawie 90 procent okablowania zestawu akumulatorów w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi GM.

Wydajność i cena

Lyriq będzie dostępny w dwóch konfiguracjach: pojedynczy silnik, napęd na tylne koła; i podwójny silnik, wydajny napęd na wszystkie koła. Cadillac nie ujawnia w tej chwili ceny naklejek, ale jako marka luksusowa możesz spodziewać się, że różne wykończenia spadną między 75 000 a 90 000 USD.

Jedną z zachęt, która nie będzie dostępna dla potencjalnych klientów, jest ulga podatkowa rządu federalnego w wysokości 7500 USD na zakup nowych pojazdów elektrycznych. GM był drugim producentem samochodów po Tesli, który osiągnął kamień milowy 200 000 pojazdów, który spowodował powolne wycofywanie kredytu.

Cadillac twierdzi, że konfiguracja napędu na tylne koła umożliwia systemowi „skierowanie większego momentu obrotowego na chodnik bez poślizgu kół w celu uzyskania ekscytującego przyspieszenia i lepszej zdolności pokonywania zakrętów” – chociaż producent nie ujawnił, jak szybko Lyriq może przyspieszyć do 60 mil na godzinę. Przyspieszenie z pewnością będzie energiczne, przynajmniej przy niższych prędkościach, dzięki natychmiastowemu charakterowi dostarczania mocy silnika elektrycznego.

Wydaje się, że Lyriq jest mniej więcej tego samego rozmiaru co Cadillac XT5. Ma długi rozstaw osi i jeździ na 22-calowych kołach. Brak tunelu transmisyjnego oznacza, że ​​jest więcej miejsca na wspornikową konsolę środkową, która rozciąga się do przodu między przednimi siedzeniami, z otwartą przestrzenią poniżej.

Dzięki uprzejmości Cadillaca

Ale ten ekran

Jedną z najbardziej przyciągających wzrok cech Lyriq jest zakrzywiony, 33-calowy wyświetlacz LED. To prawie metr ekranu, rozciągający się prawie na całej długości słupka deski rozdzielczej do słupka. Po raz pierwszy posmakowaliśmy tego stylu zakrzywionego ekranu dzięki Cadillacowi Escalade z 2021 roku, ale Lyriq przenosi go na zupełnie inny poziom. Wszechstronne ekrany informacyjno-rozrywkowe to wyraźnie kierunek, w którym zmierza GM.

Chiński startup Byton ma 48-calowy ekran w swoim pierwszym prototypowym pojeździe, ale to nie jest prawdziwy samochód – i nie wydaje się, że będzie to wkrótce.

Jakość obrazu jest opisana jako następny poziom. Cadillac twierdzi, że wyświetlacz ma „największą gęstość pikseli dostępną obecnie w przemyśle motoryzacyjnym i może wyświetlać ponad miliard kolorów, 64 razy więcej niż jakikolwiek inny pojazd w branży motoryzacyjnej”. Przygotuj swoje oczy na przytłoczenie pikselami.

„Kiedy się na to patrzy i doświadcza, to po prostu„ wow ”- powiedział Mark Hogan, dyrektor wykonawczy Lyriq -„ to jest po prostu super ”.

Ale w przeciwieństwie do Tesli nie wszystko zostanie przekierowane przez ekran pojazdu. Nadal istnieje wiele dotykowych elementów sterujących, takich jak pokrętła głośności i przyciski HVAC. Pod ekranem wielkości deski surfingowej pośrodku znajdują się dwie otwierane szuflady do przechowywania. Na środku kierownicy znajduje się świecące logo Cadillaca.

Futurystyczna technologia

Osoby zaznajomione z systemem Super Cruise GM zauważą również paski świetlne osadzone w kierownicy. Lyriq będzie wyposażony w najnowszą wersję „głośnomówiącego”, zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy, który po włączeniu wyświetla zielone światła na kierownicy. Niedawno ogłoszone funkcje, takie jak automatyczna zmiana pasa ruchu, która umożliwia systemowi głośnomówiącemu zmianę pasa w odpowiednich warunkach, również zostaną uwzględnione.

Ale będzie też zupełnie nowa technologia – przynajmniej dla GM – debiutująca w Lyriq. Cadillac twierdzi, że pojawi się „podwójny” wyświetlacz rzeczywistości rozszerzonej, z „bliską płaszczyzną” wyświetlającą prędkość i kierunki oraz „daleką płaszczyzną” wyświetlającą przezroczyste sygnały nawigacyjne i inne ostrzeżenia.

Lyriq będzie miał możliwość zdalnego parkowania, która wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, aby umożliwić pojazdowi parkowanie w przestrzeni równoległej lub prostopadłej, niezależnie od tego, czy kierowca znajduje się w pojeździe, czy nie. Jest za wcześnie, aby powiedzieć, jak dobrze to zadziała. Tesla wprowadziła wersję beta swojej funkcji zdalnego parkowania Smart Summon i została natychmiast skrytykowana za spowodowanie chaosu na parkingach sklepów spożywczych. Oczywiście Tesla dążył do czegoś bardziej ambitnego, takiego jak możliwość przejechania całego parkingu, niż to, co wydaje się próbować Cadillac.

Czas produkcji

Jednak tam, gdzie Cadillac z pewnością rozczaruje niektórych swoich klientów, jest czas na wydanie Lyriq. Producent samochodów twierdzi, że nie wejdzie on do produkcji „pod koniec 2022 r.”, A produkcja rozpocznie się najpierw w Chinach, a następnie w Stanach Zjednoczonych. GM nie powie, gdzie zostanie wyprodukowany Lyriq, chociaż wielu obserwatorów zakłada, że ​​będzie to fabryka w Detroit-Hamtramck, w której GM wydaje 2,2 miliarda dolarów na modernizację swojej pierwszej „w pełni dedykowanej” fabryki montażu pojazdów elektrycznych.

Zanim pojawi się Lyriq, rynek luksusowych pojazdów elektrycznych będzie znacznie bardziej zatłoczony niż obecnie. Oczekuje się, że BMW w przyszłym roku wypuści swojego SUV-a iNext. Audi i Mercedes-Benz będą miały nowe modele elektryczne. Oczekuje się, że pierwsze modele będą wysyłane do klientów od startupów, takich jak Rivian i Lucid Motors. Nawet Ford Mustang Mach-E – niekoniecznie bezpośredni konkurent Cadillaca – będzie dostępny na rynku przez dwa lata, zanim Lyriq pojawi się w salonie.

„Choć jest dobre, wydaje się, że powinno to nastąpić wcześniej, no wiesz, najlepiej w przyszłym roku” – powiedział Sam Abuelsamid, główny analityk w Guidehouse Insights.

Abuelsamid powiedział, że ostrożność Cadillaca co do nazwania lokalizacji produkcji może wskazywać, że Lyriq będzie dostępny wyłącznie w Chinach – przynajmniej w krótkim okresie. Miałoby to sens, biorąc pod uwagę popularność marki w tym kraju w porównaniu z Ameryką Północną. W międzyczasie GM wprowadzi do produkcji w 2021 roku elektryczny pickup GMC Hummer dla swoich klientów w USA.

Poza Teslą i Nissanem żaden inny producent samochodów nie włożył tyle energii – i tyle pieniędzy – w elektryfikację w ciągu ostatniej dekady. GM zapowiedział, że do 2025 r. Wyda 20 miliardów dolarów na kapitał i koszty inżynieryjne, aby pomóc zapoczątkować jego „całkowicie elektryczną przyszłość”. To naprawdę oszałamiająca suma pieniędzy, jaką może wydać jeden producent samochodów.

Biorąc jednak pod uwagę niedawny sukces Tesli na giełdzie – akcje firmy od kilku miesięcy przekraczają 1000 USD za akcję i pod tym względem jest obecnie najcenniejszym producentem samochodów na świecie – oraz pośpiech, by wejść na giełdę przez wiele mniejszych firm EV , Ambitne i kosztowne plany GM mogą wyglądać proroczo, zwłaszcza jeśli przełoży się na realne zyski dla producentów samochodów.

Przestrzeń luksusowego SUV-a z napędem elektrycznym jest nadal naprawdę niewielka – stanowi ułamek i tak niewielkiego rynku pojazdów elektrycznych. Edmunds szacuje, że dotychczasowi gracze (Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Audi E-tron) w pierwszej połowie 2020 roku osiągnęli łączną sprzedaż na poziomie mniej niż 12000 sztuk.

Ta niewielka wielkość sprzedaży jest jednym z powodów, dla których GM uważa, że ​​może konkurować. Ale aby to zrobić, będzie musiał konkurować, jeśli nie wyprzedzić, wszystkich innych na rynku – w tym Tesli.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook