Oprogramowanie

„Etykiety prywatności” aplikacji Apple są tutaj – i to duży krok naprzód

Od dzisiaj aplikacje w sklepach z aplikacjami na komputery Mac i iOS będą wyświetlać obowiązkowe etykiety, które zawierają podsumowanie ich polityki prywatności. Potraktuj to jako rodzaj „faktów żywieniowych” dla aplikacji. Jest to najbardziej widoczny ruch Apple, który zapewnia łatwo przyswajalne informacje o tym, jakie dane zbiera każda aplikacja i do których ma dostęp – i co z nimi robią.

Pomysł opracowania etykiet dotyczących prywatności lub awarii dla laików nie jest nowy. Na początku 2010 roku badacze akademiccy opracowali już prototypy etykiet prywatności aplikacji mobilnych. Niedawno kraje takie jak Finlandia, Singapur i Wielka Brytania zaczęły rozpowszechniać etykiety bezpieczeństwa dla produktów Internetu rzeczy. Ale Apple jest najwyraźniej pierwszym globalnym gigantem technologicznym, który tak szeroko stosuje i promuje tę taktykę.

„Podejście Apple wygląda bardzo obiecująco, ale nie jest jasne, jak wiele testów wymagało od użytkowników” – mówi Lorrie Cranor, dyrektor laboratorium ochrony prywatności i bezpieczeństwa w Carnegie Mellon. „W przypadku prawdziwych aplikacji i prawdziwych użytkowników interesujące będzie zobaczyć, co działa, a co nie – czy programiści rozumieją, jak dokładnie uzupełniać informacje, czy faktycznie mówią prawdę i czy konsumenci rozumieją, co to znaczy wszystkie otwarte pytania ”.

Dzięki uprzejmości Apple

Etykiety dzielą się na trzy kategorie: „Dane używane do śledzenia”, „Dane powiązane z Tobą” i „Dane niepowiązane z Tobą”, z wypunktowanymi punktami dla każdego z nich, szczegółowo opisującymi, co dzieje się w aplikacji. Etykieta może ujawniać, że aplikacja chce gromadzić dane o Twojej lokalizacji, dane finansowe i informacje kontaktowe, i łączy to wszystko z kontem w usłudze lub identyfikatorami, takimi jak numer identyfikacyjny urządzenia. Etykieta może również wskazywać, że aplikacja idzie o krok dalej i udostępnia te informacje innym firmom, aby śledzić Cię również w ich witrynach internetowych i usługach.

Etykiety dla wielu aplikacji, które już przesłały informacje, zostaną uruchomione dzisiaj, ale minie trochę czasu, zanim staną się uniwersalne. Dane dotyczące prywatności są obowiązkowe tylko wtedy, gdy programista prześle nową aplikację lub aktualizację do firmy Apple do przeglądu, a wiele aplikacji ma rzadkie cykle aktualizacji. Apple twierdzi jednak, że niektórzy programiści i tak aktywnie dodali informacje, być może po to, aby uniknąć pozorów ukrywania czegoś.

W rzeczywistości dzisiejszego środowiska aplikacji trudno jest znaleźć oprogramowanie głównego nurtu, które nie wykonuje przynajmniej niektórych połączeń i śledzenia. Etykiety prywatności pomogą wskazać ten punkt widzenia, ale ta wszechobecność może również utrudniać znalezienie w informacjach czegoś, co można by wykorzystać. I chociaż dostarczanie danych do etykiet jest teraz obowiązkowe w sklepach z aplikacjami dla systemów iOS i macOS, to również zadaniem programisty jest dostarczanie faktycznych informacji i weryfikowanie ich w miarę upływu czasu.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook