Nowości

Firmy spieszą się, by korzystać ze sztucznej inteligencji, ale niewiele z nich widzi korzyści

W niektórych DHL centrach wysyłkowych, sztuczna inteligencja pomaga teraz pracownikom upewnić się, że palety będą bezpiecznie ładowane do samolotów transportowych. Komputerowy system wizyjny rejestruje każdą paletę, a algorytm ocenia, czy można ją układać w stos z innymi paletami, czy też może być zbyt niewygodny, aby zmieścić się w następnym locie.

DHL jest jedną z coraz większej liczby firm korzystających z AI. Oprócz systemu skanowania palet sztuczna inteligencja pomaga w trasowaniu dostaw, sterowaniu robotami, które transportują paczki po magazynach, oraz sterowaniu eksperymentalnym ramieniem robota, które wybiera i sortuje paczki. Według nowego raportu DHL należy również do niewielkiej mniejszości firm wykorzystujących sztuczną inteligencję – tylko 11 procent – które twierdzą, że osiągnęły znaczny zwrot z inwestycji dzięki wykorzystaniu tej technologii.

Raport przygotowany przez Boston Consulting Group i MIT Sloan Management Review jest jednym z pierwszych, które badają, czy firmy odnoszą korzyści z AI. Jego otrzeźwiające odkrycie oferuje dawkę realizmu wśród niedawnego szumu wokół sztucznej inteligencji. Raport zawiera również wskazówki, dlaczego niektóre firmy czerpią zyski z AI, a inne wydają się wyrzucać pieniądze w błoto.

Jeden klucz: dalsze eksperymentowanie ze sztuczną inteligencją, nawet jeśli początkowy projekt nie przynosi dużych korzyści. Autorzy twierdzą, że firmy odnoszące największe sukcesy uczą się na wczesnych zastosowaniach sztucznej inteligencji i dostosowują swoje praktyki biznesowe w oparciu o wyniki. Wśród tych, którzy zrobili to najskuteczniej, 73 procent twierdzi, że widzi zwrot z inwestycji. Z raportu wynika, że ​​firmy, w których pracownicy ściśle współpracują z algorytmami sztucznej inteligencji – ucząc się od nich, ale także pomagając je ulepszać – również radziły sobie lepiej.

obraz artykułu

Przewodnik WIRED po sztucznej inteligencji

Inteligentne algorytmy nie podejmą wszystkich zadań, ale uczą się szybciej niż kiedykolwiek, robiąc wszystko, od diagnostyki medycznej po wyświetlanie reklam.

„Ludzie, którzy naprawdę zyskują na wartości, cofają się i pozwalają maszynie powiedzieć im, co mogą zrobić inaczej” – mówi Sam Ransbotham, profesor z Boston College, który jest współautorem raportu. Mówi, że nie ma prostego sposobu na dostrzeżenie zwrotu z inwestycji, ale dodaje, że „sednem sprawy nie jest ślepe stosowanie” sztucznej inteligencji do procesów biznesowych.

Sztuczna inteligencja stała się popularnym hasłem biznesowym po tym, jak badania wykazały, że algorytmy uczenia maszynowego mogą wykonywać określone zadania z nadludzkimi umiejętnościami – po dostarczeniu wystarczającej ilości danych szkoleniowych i mocy komputera. W ostatnich latach stało się jasne, że sztuczna inteligencja często nadal potrzebuje pomocy ze strony ludzi, aby dobrze działać.

W nowym badaniu przeprowadzono ankietę wśród 3000 menedżerów w firmach z różnych branż, a także kadry kierowniczej i naukowców. Ponad połowa menedżerów – 57 procent – stwierdziła, że ​​ich firma pilotuje lub używa sztucznej inteligencji, w porównaniu z 44 procentami w 2018 roku.

Jest to o wiele częstsze niż sugeruje niedawny raport spisu ludności w USA, w którym stwierdzono, że stosunkowo niewiele przedsiębiorstw w całej gospodarce zaczęło korzystać ze sztucznej inteligencji. Raport BCG skupiał się na większych firmach, w większości z rocznymi przychodami powyżej 100 mln USD. Ponieważ coraz więcej firm wdraża sztuczną inteligencję, efektywniejsze wykorzystanie technologii zapewni przewagę konkurencyjną.

Raport BCG sklasyfikował znaczny zwrot z inwestycji jako 100 milionów dolarów nowych przychodów lub oszczędności kosztów rocznie dla firm o rocznych przychodach na poziomie 10 miliardów dolarów lub więcej. W przypadku firm o przychodach od 500 mln USD do 10 mld USD znaczny zwrot określono jako 20 mln USD; a dla firm o przychodach od 100 mln USD do 500 mln USD próg ten wynosił 10 mln USD.

Naukowcy odpowiedzialni za badanie wykorzystali uczenie maszynowe (naturalnie) do analizy wyników ankiety i zidentyfikowania kluczowych spostrzeżeń od firm, które widzą znaczny zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję.

W raporcie podkreślono firmy, które wdrożyły sztuczną inteligencję w ramach większego przemyślenia tego, jak działają, i uzyskały w rezultacie większe zyski. Na przykład Repsol, hiszpańska firma energetyczna i użyteczności publicznej, wykorzystuje sztuczną inteligencję do identyfikowania problemów związanych z operacjami wiertniczymi; koordynacja mieszania, przechowywania i dostaw ropy; oraz do automatycznego generowania ofert dla klientów. Jednak raport sugeruje, że Repsol czerpie największe korzyści ze sposobu, w jaki uczy się na podstawie tych procesów, wdrażając w rezultacie nowe praktyki biznesowe.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook