Różności i nowinki technologia

Jak samoloty latają po zapaleniu silnika

To takie uczucie koszmarny scenariusz dla pasażerów samolotów: Spoglądasz przez okno pomiędzy ukąszeniami mini precla, aby zobaczyć silnik spowity płomieniami, wyrzucający kawałki metalu w locie z wysokości 10000 stóp. Dokładnie taki widok przywitał pasażerów United Flight 328 w sobotę niedługo po odlocie z Denver do Honolulu.

Około 500 000 funtów odrzutowca z jednym silnikiem wydaje się równie dobrym kandydatem do lotu jak kondor z jednym skrzydłem. A jednak pomimo całego niebezpieczeństwa, jakie stwarzał w ten weekend płonący Boeing 777 – a było ich mnóstwo, szczególnie na przedmieściach Denver, narażonych na duże zanieczyszczenia zrzucane przez silnik samolotu Pratt & Whitney PW4077 – przebywanie w powietrzu było wyjątkowo niskie na lista. W rzeczywistości pozostały silnik jest teoretycznie wystarczająco mocny, aby samemu wykonać resztę lotu.

Nie zawsze tak było w przypadku dużych samolotów. Przez dziesięciolecia Federalna Administracja Lotnicza nie zezwalała dwusilnikowym samolotom na podróże w ciągu godziny, a tym bardziej ze Środkowego Zachodu do raju na Pacyfiku. „To będzie zimny dzień w piekle, zanim pozwolę bliźniakom latać na długodystansowych trasach wodnych” – podkreślał ówczesny administrator FAA Lynn Helms, gdy Boeing poprosił FAA o zmianę reguły w 1980 r., Zgodnie z Robert J. Sterling z 1991 r. historia giganta lotniczego. Gdyby jakiś silnik zawiódł, musiałbyś polegać na przynajmniej dwóch innych.

W końcu FAA ustąpiła, wydłużając regułę 60 minut do 120, a następnie 180 minut, w miarę upływu lat 80. Lepsze instrumenty kredytowe dla zmiany serca, zamiast zwiększonego apetytu na ryzyko.

Pasażerowie United Flight 328 zostali zaalarmowani, że lewy silnik zapalił się kilka minut po starcie.

: Chad Schnell / Getty Images

„Jeden silnik musi mieć wystarczający ciąg, aby samolot mógł pracować, a nawet wznosić się, jeśli zajdzie taka potrzeba” – mówi Ella Atkins, inżynier lotnictwa na Uniwersytecie Michigan. Mówi, że dotyczy to nawet najgorszego scenariusza, takiego jak utrata silnika w trakcie startu. Pozostały silnik musi być wystarczająco mocny, jeśli to konieczne, aby samemu wzbić się w powietrze.

Co nie oznacza, że ​​awaria silnika jest bez konsekwencji, zwłaszcza w przypadku pożaru. Wprowadza szereg komplikacji niezależnie od wielkości samolotu czy złożoności jego zautomatyzowanych systemów. „Wielu pilotów przechodzi przez całą swoją karierę bez awarii ani jednej awarii silnika, mimo że przygotowujemy się do tego” – mówi Bob Meder, prezes National Association of Flight Instructors. „Ogólnie rzecz biorąc, najpierw zapisujesz elementy pamięci dla samolotu, którym lecisz. Masz pożar silnika, zabezpieczasz silnik i zatrzymujesz dopływ paliwa do silnika ”.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook