Różności i nowinki technologia

Kalifornia zakazuje „ciemnych wzorców”, które nakłaniają użytkowników do ujawnienia swoich danych osobowych

Jeśli kiedykolwiek walczyłeś z labiryntem obsługi klienta online, aby anulować subskrypcję lub usunąć konto, prawdopodobnie napotkałeś „ciemne wzorce” – interfejsy użytkownika, które mają na celu oszukanie i frustrację użytkowników. Koncepcja została ukuta w 2010 roku, ale jest powoli uwzględniana w ustawodawstwie USA, a Kalifornia w tym tygodniu ogłosiła, że ​​zakazuje stosowania ciemnych wzorców, które uniemożliwiają użytkownikom rezygnację ze sprzedaży ich danych osobowych.

Zaktualizowana regulacja wzmacnia egzekwowanie ustawy California Consumer Privacy Act (CCPA) z 2018 r., Jednego z najsurowszych przepisów dotyczących prywatności konsumentów w USA. CCPA daje Kalifornijczykom prawo do „odmowy sprzedaży danych osobowych”, ale rząd stanowy jest ewidentnie zaniepokojony, że te opcje zostaną ukryte pod bizantyjskim menu. Zakazując ciemnych wzorców, Kalifornia „zapewni, że konsumenci nie będą zdezorientowani ani wprowadzeni w błąd, gdy będą próbowali skorzystać ze swoich praw do ochrony danych” – powiedział prokurator generalny stanu Xavier Becerra w oświadczeniu prasowym.

Nowo zatwierdzone rozporządzenie nie zakazuje wszystkich zastosowań ciemnych wzorów, a jedynie takie, które mają „istotny skutek w postaci podważenia lub utrudnienia wyboru konsumenta do rezygnacji” z programów, w których sprzedawane są jego dane osobowe. W rozporządzeniu podano szereg przykładów takich ciemnych wzorów, w tym:

  • Używanie mylącego języka, takiego jak podwójne negatywy (np. „Nie sprzedawaj moich danych osobowych”)
  • Zmuszanie użytkowników do „klikania lub wysłuchiwania powodów, dla których nie powinni przesyłać prośby o rezygnację przed potwierdzeniem swojej prośby”.
  • Wymaganie od użytkowników „przeszukiwania lub przewijania tekstu polityki prywatności lub podobnego dokumentu lub strony internetowej w celu zlokalizowania mechanizmu składania wniosku o rezygnację”.

„Ikona rezygnacji z opcji prywatności”.
: Kalifornijskie Biuro Prawa Administracyjnego

Firmy, które nie przestrzegają CCPA, otrzymują „powiadomienie o wyleczeniu”, które daje im 30-dniowy okres na zmianę usług. Według biura Becerra: „Od czasu rozpoczęcia egzekucji CCPA 1 lipca 2020 r. Departament zaobserwował powszechne przestrzeganie przez firmy prowadzące działalność w Kalifornii, zwłaszcza w odpowiedzi na wezwania do wyleczenia”. Aby pomóc w ujednoliceniu dostępu do tych schematów rezygnacji, stan Kalifornia zaprojektował nawet coś, co nazywa „przyciągającą wzrok” ikoną, za pomocą której firmy mogą kierować użytkowników do wykonywania ich praw.

Chociaż prawodawstwo to zakazuje jedynie ciemnych wzorów w określonych scenariuszach, były też inne próby rozprawienia się z takim oszukańczym projektem w sposób bardziej ogólny. W 2019 roku Sens. Mark Warner (D-VA) i Deb Fischer (R-NE) przedstawili ustawę, która zakazałaby platformom internetowym z ponad 100 milionami użytkowników wykorzystywania jakichkolwiek ciemnych wzorców, które nakłaniają użytkowników do przekazywania danych osobowych. Jednak ustawa nigdy nie doczekała się głosowania na kongresie.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook