Różności i nowinki technologia

Lucid Air to luksusowy elektryczny sedan o prędkości i mocy dorównującej Tesli

Lucid Motors zaprezentował swój pierwszy pojazd, elektryczny sedan Lucid Air, na wirtualnym wydarzeniu w siedzibie firmy w Dolinie Krzemowej. Sedan osiągnie zasięg do 517 mil, może przejechać ćwierć mili w mniej niż 10 sekund, pakuje ponad 1000 koni mechanicznych i będzie miał cenę podstawową „poniżej 80 000 USD” (o ile rząd federalny uzna za stosowne udzielać ulg podatkowych kupującym EV).

Lucid Air jest w produkcji od ponad dziesięciu lat. Założona jako Atieva w 2007 roku, firma rozpoczęła produkcję akumulatorów o wysokiej wydajności dla wszystkich zespołów wyścigowych Formuły E. W 2016 roku zmienił nazwę na Lucid Motors, obiecując stworzyć średniej wielkości sedan, który będzie wyglądał jak masywny, pojemny flagowy pojazd. Pojazd miał zostać zaprezentowany na New York Auto Show na początku tego roku, ale opóźnił go pandemia koronawirusa.

Pod kierownictwem byłego głównego inżyniera Tesli Model S, Petera Rawlinsona – wówczas CTO Lucid Motors, a teraz jego CEO – w świecie motoryzacyjnym istnieje poczucie, że Lucid ma wewnętrzną wiedzę i umiejętności techniczne, aby drażnić przyczepność Tesli jako producenta najlepszego elektrycznego luksusowy sedan.

Teraz w końcu dowiemy się, czy to prawda. Wygląda na to, że każdy pojazd elektryczny, który jest obecnie wypuszczany, jest nieuchronnie wystawiany na porównanie z Teslą. Ale niewiele pojazdów elektrycznych ma DNA Tesli w krwiobiegu. Lucid Air jest jednym z takich pojazdów.

To nie znaczy, że Lucid Air to podróbka Modelu S. Daleko od tego, ponieważ Air wydaje się przewyższać Model S w różnych kategoriach (zasięg, przyspieszenie, czas ładowania). Oznacza to, że Air został zaprojektowany przez ludzi, którzy twierdzą, że mają dogłębną wiedzę na temat drogi Tesli do globalnej dominacji pojazdów elektrycznych. To znajomość, która z pewnością zaintryguje klientów dużymi kontami bankowymi i dodatkową przestrzenią na podjeździe – tak samo, jak wydaje się denerwować prezesa Tesli, Elona Muska. (Musk prychnął na Twitterze późny wtorek, że „Rawlinson nie zaprojektował Modelu S.”)

Jednak w przeciwieństwie do innych tak zwanych „zabójców Tesli” Lucid Motors ma bogatych zwolenników i globalny zasięg, aby skutecznie rzucić wyzwanie Muskowi. A teraz, gdy pierwszy samochód produkcyjny jest na otwartej przestrzeni i ogłoszono, że oficjalnie pracuje nad SUV-em w ramach kontynuacji, plan Rawlinsona, aby ukraść klientów od swojego byłego pracodawcy, zostanie ostatecznie wystawiony na próbę.

Większość specyfikacji Lucid Air została już ogłoszona. Strategia medialna firmy polegała na publikowaniu co tydzień nowej ciekawostki przez ostatni miesiąc, poprzedzając faktyczne odsłonięcie. W ten sposób, zamiast jednej opowieści o nowym samochodzie zawierającej wszystkie istotne informacje, otrzymasz prawie tuzin, każda o odrębnej funkcji.

Wydaje się, że wiemy już dużo o tym samochodzie, mimo że dzisiaj jest jego oficjalny publiczny debiut. Heck, The Verge pojechał na przejażdżkę prototypem inżynieryjnym w 2017 roku.

Ale na wypadek, gdybyś nie śledził tak uważnie, oto podsumowanie:

  • Akumulator 113 kWh
  • 517 mil zasięgu w idealnych warunkach
  • 20 mil zasięgu na minutę ładowania (szybka ładowarka DC)
  • prawie 60 procent zasięgu w 20 minut ładowania
  • 1080 koni mechanicznych
  • 0-60 mph w 2,5 sekundy
  • ćwierć mili w 9,9 sekundy
  • przedział cenowy od 80 000 do 169 000 USD przed zachętami, w zależności od konfiguracji
  • 280-litrowy bagażnik (przedni bagażnik)
  • Zaawansowany 32-czujnikowy system wspomagania jazdy, w tym kamery, radar, ultradźwięki i LIDAR

Poziom wyposażenia i ceny to jedne z najnowszych informacji, więc zajmijmy się tym na chwilę. Będą cztery wersje Lucid Air: podstawowy Air za 80 000 dolarów (minus ulgi podatkowe); Air Touring za 95 000 USD; Air Grand Touring w cenie 139 000 USD; i Air Dream Edition za 169 000 USD – każdy z własnym zasięgiem, specyfikacjami wydajności i szacunkami ładowania.

Podobnie jak wielu producentów pojazdów elektrycznych, Lucid ma nadzieję powtórzyć strategię Tesli polegającą na sprzedaży wielu naprawdę drogich samochodów w nadziei, że zarobi wystarczająco dużo pieniędzy, aby ostatecznie wyprodukować coś bardziej masowego.

Oferta Lucid Air w skrócie

Model Cena (USD) Szac. Zakres EPA (do) Konie mechaniczne 0-60 (sekundy) Ćwierć mili (sek) / prędkość (mph) Maksymalna prędkość (mph) Ładowanie (mile / czas przez szybkie ładowanie DC) Szczytowa prędkość ładowania Dostępność
Model Cena (USD) Szac. Zakres EPA (do) Konie mechaniczne 0-60 (sekundy) Ćwierć mili (sek) / prędkość (mph) Maksymalna prędkość (mph) Ładowanie (mile / czas przez szybkie ładowanie DC) Szczytowa prędkość ładowania Dostępność
Powietrze 80 000 $ TBA TBA TBA TBA TBA 300/20 min 1200 mph 2022
Air Touring 95 000 $ 406 mil 620 3.2 11,4 / 123 155 300/20 min 1200 mph IV kwartał 2021 r
Air Grand Touring 139 000 $ 517 mil 800 3 10,8 / 133 168 300/20 min 1200 mph II kwartał 2021 r
Air Dream Edition 169 000 $ 465 mil (21-calowe koła AeroDream); 503 mil (19-calowe koła) 1,080 2.5 9,9 / 144 168 300/20 min 1200 mph II kwartał 2021 r

Lucid Motors

Kolejną nową funkcją jest asystent głosowy Amazon Alexa, który zostanie natywnie zintegrowany z Air. Oznacza to, że kierowcy będą mogli używać Alexy do sterowania nawigacją pojazdu, odbierania połączeń, zmiany stacji radiowych, a nawet łączenia się z urządzeniem Echo w domu.

Jednak solidne rozpoznawanie głosu to coś więcej niż tylko nowość. Może to być kluczowy element ograniczający rozproszenie uwagi kierowcy. Możliwość przełączania się między kierunkami, temperaturą i Spotify, jednocześnie patrząc na drogę, sprawiła, że ​​stałem się lepszym kierowcą i zmniejszyło prawdopodobieństwo, że skręcę lub pozwolę sobie skupić uwagę. Smartfony i cyfrowe systemy informacyjno-rozrywkowe, które wymagają częstego przewijania lub dotykania, są oczywistymi przeszkodami, a firmy technologiczne muszą wymyślić lepsze sposoby na złagodzenie tego problemu.

Najbardziej uderzającą rzeczą w Air jest to, że jest to sedan. Amerykański rynek samochodowy tonie obecnie w dużych, masywnych pojazdach, a sprzedaż SUV-ów stanowi prawie 50 procent wszystkich pojazdów zakupionych w 2019 roku. Eksperci przewidują, że do 2025 roku lekkie ciężarówki i SUV-y będą stanowić ponad trzy czwarte rynku amerykańskiego. Ale Lucid nie ściga tych kupujących samochody – przynajmniej na razie. (Więcej o tym później.)

Lucid nie jest jedynym producentem pojazdów elektrycznych, który prowadzi sedan. Oddział firmy Volvo, firma Polestar, niedawno zaczęła dostarczać swoim imponująco minimalistycznym sedan Polestar 2 klientom w USA. Ale większość nowych pojazdów elektrycznych jest w tym segmencie lekkich ciężarówek i SUV-ów, od starszych producentów samochodów, takich jak Nissan i Cadillac, po nowych graczy, takich jak Rivian.

Lucid będzie oczywiście konkurował z Modelem S. Ale żeby usłyszeć, jak Rawlinson to mówi, Tesla nie jest głównym celem firmy. Lucid Air jest dla „kogoś, kto ma Mercedesa Klasy S, który mówi:„ Dziesięć lat temu nie interesowałbym się tak bardzo elektrycznością. Tesla wzbudziła moje zainteresowanie, uwielbiam to, co Tesla robi z elektrycznością, ale nie wysiadam z mojego Mercedesa dla Modelu S ”- powiedział Bloomberg w ostatnim wywiadzie.

Mercedes właśnie wypuścił zaktualizowaną wersję swojej flagowej Klasy S, ze zaktualizowaną technologią, w tym bardziej zaawansowaną wersją swojego asystenta głosowego i częściowo zautomatyzowanymi systemami jazdy. Ale Klasa S nadal działa na dobrym, staromodnym szlamie dinozaurów, a Mercedes zauważa, że ​​klienci Klasy S dokładnie domagają się elektrycznego układu napędowego. Pozostaje więc przekonać się, czy oferta Rawlisona na koronę Mercedesa odniesie sukces.

Podobnie jak wiele startupów zajmujących się pojazdami elektrycznymi, Lucid Motors doświadczył wzlotów i upadków. Lucid Air miał wejść do produkcji w 2018 roku, ale firma napotkała problemy z przygotowaniem finansowania potrzebnego do budowy planowanej fabryki o wartości 700 milionów dolarów w Arizonie. Spędził większość lat 2017-2018, czekając, aż pojawił się Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej.

Aby pomóc w kryzysie finansowym, Lucid Motors zawarł w 2017 roku dwie oddzielne umowy, w których wykorzystywał swoją własność intelektualną jako zabezpieczenie pożyczek, jako The Verge pierwotnie zgłoszono. Od tego czasu firma rozpoczęła działalność w Arizonie w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Większość mediów zwraca uwagę na 1 miliard dolarów inwestycji Arabii Saudyjskiej w Lucid Motors. Ale często nie wspomina się o pełnym zakresie zaangażowania królestwa. Jak donosi The Verge, firma zrezygnowała z większościowego udziału w suwerennym funduszu majątkowym Arabii Saudyjskiej w zamian za inwestycję o wartości 1,3 miliarda dolarów, którą zamknęła w zeszłym roku. To powiedziawszy, pozostaje niejasne, jakie dokładnie prawa głosu mają różni akcjonariusze spółki.

Arabia Saudyjska po raz pierwszy ogłosiła umowę we wrześniu 2018 r. – zaledwie kilka tygodni przed tym, jak zrobił to saudyjski następca tronu Mohammed bin Salman Washington Post zabity dziennikarz Jamal Khashoggi. Śmierć Khashoggiego wywołała międzynarodową wrzawę i zmusiła niektóre firmy (takie jak Virgin Galactic i Virgin Orbit Richarda Bransona) do odejścia od zabrania pieniędzy Królestwu.

Jednak Lucid Motors pozostaje partnerem Arabii Saudyjskiej od tamtej pory, mimo że umowa nie została oficjalnie zatwierdzona przez Komitet Inwestycji Zagranicznych rządu USA w Stanach Zjednoczonych do kwietnia 2019 roku. W wywiadzie dla The Verge W zeszłym roku Rawlinson powiedział, że wierzy, że może z powodzeniem pokierować partnerstwem, mimo że naród odnotowuje przypadki łamania praw człowieka.

„Myślę, że możemy być częścią ruchu, który może katalizować zmiany na dobre. To właśnie widzę – powiedział Rawlinson. „Mamy partnerstwo – bardzo wyrównane – partnerstwo z MTP. To strategiczne partnerstwo. Chcą pomóc nam dokonać tej zmiany z korzyścią dla całej ludzkości. Przyniesie to korzyści społeczeństwu saudyjskiemu ”

Nie jest jasne, czy stowarzyszenie Lucid Motors z Arabią Saudyjską pomoże, czy zaszkodzi sprzedaży. Najwyraźniej długa historia kontrowersyjnych działań i oświadczeń Elona Muska nie nadszarpnęła finansowego sukcesu jego firmy.

Lucid przyjmuje teraz zwrotne rezerwacje na Air – 1000 USD za model podstawowy, 7500 USD za wersję Dream – i rozpocznie dostawy od wiosny 2021 r. Pojazdy prawdopodobnie zjeżdżają z montażu na wciąż w budowie Lucid 820 000 stóp kwadratowych. fabryka w Casa Grande, Ariz.

Ale firma już pracuje nad swoim kolejnym pojazdem, SUV-em. (The Verge jako pierwszy zgłosił taką możliwość w zeszłym roku). Według osób zaznajomionych z planami firmy, nacisk na opracowanie drugiego samochodu pochodzi częściowo z Arabii Saudyjskiej. Sprzedaż większych samochodów i ciężarówek idzie przez dach, a główni producenci samochodów, tacy jak Audi, Mercedes-Benz, podążają za przykładem Tesli w tworzeniu całkowicie elektrycznych SUV-ów.

SUV jest prawdopodobnie najmniej szokującym kolejnym krokiem Lucida. Biorąc pod uwagę jego cenę, Lucid Air z pewnością będzie pojazdem niszowym, poszukiwanym przez klientów, którzy prawdopodobnie posiadają już pojazd elektryczny (lub dwa). Aby odnieść sukces i osiągnąć prawdziwy sukces Tesli, firma będzie musiała skoncentrować się na obniżeniu cen, aby uczynić swoje pojazdy dostępnymi dla szerszej grupy klientów.

Lucid Motors mierzy się z Modelem 3 … teraz to byłoby coś do zobaczenia.



Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook