Media

Plan tunelu w Miami Elona Muska jest pełen dziur

Powinien to zrobić jeszcze jeden tunel.
: Miami Herald / Tribune News Service via Getty Images

W ostatni weekend Elon Musk przejęte że rozmawiał z gubernatorem Florydy Ronem DeSantisem na temat jego projektu Boring Company, który zakłada budowę bardzo krótkich, bardzo małych tuneli dla samochodów. „Samochody i ciężarówki stojące w korku generują megaton toksycznych gazów i cząstek stałych, ale tunele drogowe @boringcompany pod Miami rozwiązałyby ruch uliczny i byłyby przykładem dla świata” – napisał na Twitterze. „Jeśli gubernator i burmistrz zechcą, aby to się stało, zrobimy to”. Było to o 4 rano czasu Miami, ale niemal natychmiast burmistrz miasta Francis Suarez napisał na Twitterze z aprobatą: „Uwzględnij mnie”, powiedział, nazywając plan Muska „bez zastanowienia”.

Teraz, zanim zapiszemy to jako kolejny przykład nieustannego gnuśności Muska składania pustych obietnic przywódcom miasta, które są wzmacniane przez jego 42,6 miliona zwolenników, zastanówmy się, że może być powód, dla którego w Miami nie ma metra. Albo dlaczego wiele jego domów jest zbudowanych bez piwnic. Albo dlaczego miasto wydało już setki milionów dolarów tylko po to, aby umożliwić poruszanie się po jego ulicach dla samochodów dzisiaj – zbudowanie systemu pomp w celu złagodzenia powodzi w Miami, nawet gdy na horyzoncie nie ma burz.

„To lej krasowy w Stanach Zjednoczonych. Zacznijmy od tego” – mówi Mika McKinnon, A. geofizyk terenowy i badacz katastrof z siedzibą w Vancouver. Ziemia pod Miami to wysoce rozpuszczalny wapienny kras, który jest wypełniony jamami i jaskiniami, podobnie jak dno morskie. „Jeśli chcesz mieć tunel, musisz na bieżąco wypompowywać wodę z tunelu” – mówi. „A kiedy trafisz do jaskini lub przebijesz ubytek, zmienia się ciśnienie. To tak, jakbyś wrzucił neutralny bieg, gdy jesteś na autostradzie ”. W Miami są tunele, ale są astronomicznie drogie – Port w Miami zbudował mniej niż milę tunelu poniżej płytkiego kanału za około 1 miliard dolarów – a tańsze tunelowanie jest celem przedsięwzięć Muska (chociaż nieważne, czy Boring Company rzeczywiście udało się obniżyć koszty drążenia tuneli jest nadal przedmiotem debaty). Ale największym problemem jest wprowadzenie ryzyka upadku do tego, co powyżej. „Pytałbym ich, jaki jest ich plan odpowiedzialności prawnej” – mówi McKinnon. „Ponieważ część problemu ze zmianą poziomu wód gruntowych polega na tym, że nie będzie to bezpośrednia przyczyna i skutek – 30 przecznic dalej tonie. To nie jest wykonalny projekt bez lejów, więc co zrobią, gdy zostaną pozwani? ” Całkiem możliwe, że Musk przekonał DeSantisa, że ​​o tym wszystkim pomyślał. A może on wymyśla całą rozmowę; Pamiętacie, jak twierdził, że ma „ustną zgodę” na tunel hyperloop z Nowego Jorku do Waszyngtonu?

Częścią motywacji stojącej za pochlebstwami Suareza może być to, że próbuje on przekształcić Miami jako utopię techniczną, zachęcając do pracy zdalnie założycieli, którzy zostali uwolnieni od korporacyjnych kampusów. Pojawienie się Muska byłoby kolejnym narzędziem sprzedażowym, które odważyłoby start-upy z Doliny Krzemowej. Jednak strategia polegająca na zalaniu miasta większą liczbą mieszkańców w tym konkretnym momencie również budzi poważne obawy, zauważa McKinnon. „Miami jest prawdopodobnie jednym z najbardziej narażonych miast na podnoszenie się poziomu morza” – mówi. „To zaginione miasto. To miasto zombie. Kupowanie nieruchomości na wybrzeżu w Miami to jak wyrzucenie pieniędzy do oceanu ”. Szacuje się, że do 2100 r. Duża część hrabstwa Miami-Dade stanie się niezdatna do zamieszkania przez nawet półtora metra podnoszącego się oceanu. Prawie milion mieszkańców zostanie wysiedlonych.

Ale udawajmy przez chwilę, że Musk, który twierdzi, że chce zająć się problemem zmian klimatycznych, rozumie podstawową naukę, która za tym stoi. Teraz sprzedaje fałszywe nadzieje na powstrzymanie zmian klimatycznych w mieście, które już cierpi z powodu najgorszych konsekwencji tej przyszłości? To transportowy odpowiednik budowania luksusowych wież wysoko ponad groźbą podniesienia się poziomu morza, pozostawiając resztę populacji na utonięcie. I to jest dokładnie to, co robi Miami.

Na końcu tego tunelu może wreszcie pojawić się światło. Rozwój firmy Boring Company był bezpośrednio umożliwiony przez administrację Trumpa, zwłaszcza gdy Musk został sprawdzony pod kątem nazw swoich tuneli jako jeden z „transformacyjnych” – czytaj: spekulacyjne bzdury – projekty, które otrzymałyby 20 miliardów dolarów z federalnego finansowania w ogłoszeniach dotyczących zrealizowany plan infrastruktury. Następnie była sekretarz transportu, Elaine Chao, bardzo celowe poluzowanie przepisów dotyczących tak zwanych nowych technologii, „takich jak potencjalne postępy w technologii tunelowania i hyperloop”. Administracja transportu przychodzącego Joe Bidena (cześć, niedługo zostanie potwierdzony Sekretarz Pete!) powinien uważnie obserwować, jak Musk wykorzystuje swoją moc – a ostatnio znaczne zyski – aby jeszcze bardziej pogorszyć i tak już bardzo poważne problemy dla miast.



Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook