Gry

Podnoszenie włosów, rekordowy wyścig do 331 mil na godzinę

Ostatecznie, jak mówi Webb, czynnikiem ograniczającym na drodze tego ranka nie był samochód – jego 5,9-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem był nadal dobry przez co najmniej kolejne 20 mil na godzinę, szacują inżynierowie SSC – ale warunki. „Nie mieliśmy sześciu pasów na torze testowym do zabawy” – mówi Webb, który bierze udział w wielu seriach wyścigowych, w tym w Le Mans i World Endurance Championship, a także jest kierowcą testowym i kaskaderskim. „To są dwa tory, a jeśli zostaniesz wypchnięty z jednego pasa, masz tylko 6 cali, zanim gra się skończy. Więc to ja zdecydowałem się wycofać z biegu. W idealnych warunkach mogliśmy jechać szybciej ”.

Wysiłek jest zwieńczeniem 10-letniego procesu rozwoju modelu Tuatara o wartości 1,6 miliona dolarów, który jest następcą SSC Ultimate Aero firmy. Samochód ten ustanowił w 2007 roku rekord najszybszego samochodu produkcyjnego, osiągając prędkość 256,18 mil na godzinę. Jak mówi Shelby, SSC podeszło do projektu nowego samochodu mając na uwadze ten rekord, a zespół zwrócił szczególną uwagę na silnik – opracowany we współpracy z Nelson Racing Engines – i aerodynamikę, jak można się było spodziewać. Musieli być więcej niż wystarczająco dobrzy, aby utrzymać samochód na torze wyścigowym: samochód musiał być wystarczająco śliski, aby jechać z dużą prędkością na prostej i być w stanie wytworzyć wystarczającą siłę docisku, aby przyczepić się do chodnika, a mimo to musiał wyglądać świetne dla kolekcjonerów i publiczności podziwiającej hipersamochody.

Wyzwanie to spadło na projektanta Jasona Castriotę, którego doświadczenie obejmuje m.in.pracę we włoskich projektach motoryzacyjnych Bertone i Pininfarina, gdzie współtworzył wiele modeli Ferrari i Maserati oraz pojazdów koncepcyjnych. Mówi, że jego głównym wyzwaniem w przypadku samochodu zaprojektowanego do przekraczania 300 mil na godzinę było zarządzanie przepływem powietrza zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, z powodu ogromnego ciepła wytwarzanego przez silnik. Zbyt wiele chłodnic i dodatkowego płynu chłodzącego zwiększyłoby masę, więc Castriota stworzył sieć kanałów, które kierują powietrze do i z samochodu. Zespół przyjął wydłużony rozstaw osi, ultrakompaktową konfigurację silnika i przedział pasażerski przypominający kapsułę, a wszystko to w celu kontrolowania przepływu powietrza w celu chłodzenia silnika i hamulców, zwiększenia siły docisku i zminimalizowania oporu. Samochód ma współczynnik oporu powietrza 0,279, co samo w sobie jest rekordem w swojej klasie – Jeep Wrangler osiąga w porównaniu do niego masywny wynik 0,454.

Całkowita siła docisku przy prędkości 312 mil na godzinę – maksymalna symulowana – wyniosła 770 funtów. Pomyśl o sile docisku jako aerodynamicznym przeciwieństwie siły nośnej generowanej przez skrzydło samolotu, a Shelby szacuje, że przy prędkości maksymalnej Webba wyniósłby on znacznie ponad 800 funtów przy 331 mph.

Równowaga aerodynamiczna jest również niezbędna, ponieważ określa „środek ciśnienia” w samochodzie – w którym samochód naciska najbardziej. Powinno się to dziać bezpośrednio za kierowcą, ale we wczesnych wersjach samochodu symulacje komputerowe wykazały, że przy dużej prędkości, ponad 300 mil na godzinę, większość siły aerodynamicznej działającej w dół występowała w 10 długościach samochodu przed siebie pojazdu, ponieważ wypychał powietrze do przodu podczas poruszania się przez niego. „Musieliśmy cofnąć nasze centrum nacisku, aby znaleźć się tam, gdzie było to potrzebne” – mówi Castriota. „Wymagało to miliona drobnych poprawek i przeróbek samochodu, aby go cofnąć”.

Po krótkiej rozgrzewce i inspekcji drogowej kierowca wyścigowy Oliver Webb ukończył dwa przejazdy na Tuatarze dla rekordu. Prędkości zostały sprawdzone za pomocą pokładowego śledzenia GPS 16 satelitów. Boczne wiatry prawdopodobnie nieznacznie przekroczyły granicę 10 mil na godzinę, ale Webb przepchnął się i osiągnął maksymalną prędkość 331 mil na godzinę, pomimo kilku momentów za kierownicą.

: James Lipman / SSC North America

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook