Oprogramowanie

Pracownicy koncertowi zbierają własne dane, aby sprawdzić matematykę algorytmu

Armin Samii tak jeździł na rowerze dla UberEats przez kilka tygodni w lipcu ubiegłego roku, kiedy przyjął dostawę, którą szacował, że zajmie 20 minut. Ale aplikacja zaprowadziła go na jedno z najbardziej stromych wzgórz w Pittsburghu, czterokilometrową podróż w jedną stronę, która trwała godzinę. Potem zauważył, że Uber zapłacił mu tylko za 1 milę – odległość między jego początkiem a miejscem docelowym w linii prostej, ale nie jak mężczyzna na rowerach.

„Zrobiłem tylko 20 dostaw i to już mi się przydarzyło” – mówi Samii. „Czy ludzie, którzy robią to w pełnym wymiarze godzin, zamierzają zagłębić się w to stwierdzenie? Czy kiedykolwiek znajdą ten problem? ”

Samii jest inżynierem oprogramowania. Dlatego stworzył rozszerzenie Google Chrome, UberCheats, które pomaga pracownikom wykrywać rozbieżności w wynagrodzeniach. Rozszerzenie automatycznie wyodrębnia punkty początkowe i końcowe każdej podróży i oblicza najkrótszą odległość między nimi. Jeśli ta odległość nie zgadza się z tym, za co zapłacił Uber, rozszerzenie oznacza to do dokładniejszego zbadania.

Jak dotąd tylko kilkuset pracowników zainstalowało UberCheats w swoich przeglądarkach. Samii nie ma dostępu do tego, w jaki sposób kurierzy używają rozszerzenia, ale mówi, że niektórzy powiedzieli mu, że używali go do znalezienia niespójności w płacach. Google na krótko usunęło rozszerzenie w zeszłym tygodniu, kiedy Uber oznaczył je jako naruszenie znaku towarowego, ale zmienił swoją decyzję po odwołaniu się Samii.

Narzędzie cyfrowe dołącza do innych, którzy pojawiają się, aby pomóc freelancerom odzyskać kontrolę nad pracą kierowaną przez nieprzejrzyste algorytmy, ze strukturami wynagrodzeń, które mogą ulec zmianie w dowolnym momencie. Potrzeba wzrosła dopiero podczas pandemii, która spowodowała, że ​​firmy takie jak DoorDash, Amazon i Instacart zatrudniły więcej wykonawców do obsługi skoków popytu na dostawy. Ekspansja gospodarki koncertu może zostać utrzymana: Amerykańskie Biuro Statystyki Pracy przewiduje, że sektor „kurierów i kurierów” może wzrosnąć o 13 do 30 procent więcej do 2029 r. Niż miałby to miejsce bez pandemii. Według grupy badawczej Fairwork, na całym świecie aż 55 milionów ludzi pracuje jako pracownicy koncertów.

Projekty wynikają z praktycznej potrzeby. W Stanach Zjednoczonych wielu pracowników koncertów śledzi swoje mile i wydatki do celów podatkowych. Ale projekty wyrastają również z rosnącej nieufności pracowników do firm, które wypłacają im pensje. „Wiedziałem o decyzjach biznesowych koncernów, które oznaczały, że nie płacili dobrze” – mówi Samii. Mówi jednak, że nie sądził, że aplikacje mogą „płacić za mniej pracy niż w rzeczywistości”.

Narzędzia te są szczególnie przydatne w przypadku pracowników najemnych ze względu na ich niskie zarobki oraz dlatego, że pracownikom izolowanym może być trudno udostępniać informacje o opłacaniu pracy lub znajdować informacje o tym, jak płaci się za pracę, mówi Katie Wells, pracownik naukowy na Uniwersytecie Georgetown, która studiuje pracę. „Rzeczy są zmieniane i ukrywane za algorytmem, co utrudnia ustalenie, ile zarabiasz i wydajesz oraz czy dajesz się schrzanić” – mówi Wells.

Pracownicy Gig mają zwykle własne sposoby śledzenia wydatków biznesowych. Niektóre upodobania w arkuszach kalkulacyjnych; inni trzymają w schowku na rękawiczki długopisy i papier listowy, dzięki czemu mogą rejestrować kilometry i wydatki na paliwo. Jeszcze inni używają aplikacji stworzonych specjalnie do śledzenia przebiegu do celów podatkowych, takich jak Stride i QuickBooks Self-Employed, które kierowcy mogą skonfigurować tak, aby działały w tle swoich telefonów podczas odbierania pasażerów i dostaw.

Driver’s Seat Cooperative pomaga pracownikom koncertów śledzić ich godziny pracy w aplikacjach – i to, co naprawdę robią.

Dzięki uprzejmości Driver’s Seat Cooperative

Ale niektórych pracowników pociągają narzędzia stworzone przez innych producentów i pomysł, że sami mogą skorzystać na informacjach, które gromadzą o nich firmy. Driver’s Seat Cooperative uruchomiono w 2019 r., Aby pomóc pracownikom zbierać i analizować własne dane z aplikacji związanych z gradem i dostawami, takich jak Uber, Lyft, DoorDash i Instacart. Ponad 600 pracowników koncertowych w 40 miastach zebrało swoje informacje za pośrednictwem spółdzielni, co pomaga im zdecydować, kiedy i gdzie zalogować się do każdej aplikacji, aby zarobić najwięcej pieniędzy i ile zarabiają po wydatkach. Z kolei firma ma nadzieję sprzedać dane agencjom transportowym, które chcą dowiedzieć się więcej o pracy na koncertach, a zyski przekazać członkom spółdzielni. Tylko jedna agencja miejska w San Francisco zapłaciła do tej pory za dane za lokalne badanie mobilności, które przesłało 45 700 USD do Driver’s Seat.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook