
Co kilka lat świat rowerów wyłania się z nowym trendem, który przeważnie ignoruję. Kilkanaście lat temu wszyscy szaleli w kolarstwie przełajowym lub crossowym. Potem były grube opony, rowery turystyczne i ebike (OK, wpadłem w to).
Jakiś czas temu kolarstwo szutrowe stało się popularną nowością. Byłem sceptyczny. Wracając do tego, ludzie na rowerze mówili wszystkim, żeby wydali tysiące na rower pomiędzy rower szosowy i rower górski. Ale ten sceptycyzm zniknął, gdy tylko zacząłem na nich jeździć.
Okazuje się, że przejażdżki po szutrze są wszechstronne. To świetne rowery dojeżdżające do pracy i nie poczujesz się jak dingbata, jeśli zabierzesz go na proste weekendowe szlaki ze znajomymi. Przykładem tego typu jest Apollo Gravel Priority. Jest w rozsądnej cenie, biorąc pod uwagę szerokość jego funkcji, takich jak piasta z wewnętrznymi zębatkami i karbonowy pasek napędowy, który można łatwo spłukać, gdy wpadniesz w błoto.
Jeździłem nim przez niesamowicie mokrą zimę na północno-zachodnim Pacyfiku, zarówno podczas weekendowych wypraw po szutrach, jak i jako mój codzienny dojeżdżający po okolicy. Kocham to. Wydaje się, że jest specjalnie stworzony dla mojego brudnego stylu życia. To rower, który kupiłbym sobie.
Grinder Finder
Kolarstwo to sport plemienny, od odzianych w spandex kolarzy szosowych po kolarzy górskich z pazurami i śmiałych biodrówek pędzących przez korki na starożytnych fixach. Rowery Priority z Nowego Jorku produkują rowery dla ludzi takich jak ja. My lubić rowery, ale nienawidzę butów wpinanych. Ogólnie rzecz biorąc, jego rowery są dostępne – atrakcyjne, przyjemne w prowadzeniu, ale nie wyglądają na technicznie.
Apollo to pierwszy rower szutrowy. Rowery szutrowe wyglądają jak szosowe na sterydach, z kierownicą typu drop-bar i długą, pochyloną do przodu ramą do pokonywania długich kilometrów. Ale zazwyczaj mają cechy, które sprawiają, że są mniej wiewiórcze niż rower szosowy, takie jak większe opony i hamulce tarczowe.
Tester Priority, który mi przysłał, był mały w omszonej zieleni Ground Control. Mam 5 stóp 2 cale i pasuje mi całkiem nieźle, ale w końcu poprosiłem firmę o wymianę wspornika kierownicy na taki, który był trochę krótszy. Mój zasięg nie był całkiem wystarczająco długi. (Możesz również wybierać spośród średnich, dużych i bardzo dużych rozmiarów).
Apollo Gravel ma aluminiową ramę z amortyzującym widelcem z włókna węglowego i sztycą. Waży 24 funty, co jest zadziwiająco lekkie. Jest tak lekki jak mój stalowy rower na dojazdy, nawet z ciężką piastą z wewnętrznymi przełożeniami.
Piasta z wewnętrznymi przełożeniami to starannie zamknięty układ przeniesienia napędu – w przeciwieństwie do łańcucha i przerzutki, które większość z nas zna, gdzie łańcuch rowerowy przeskakuje z biegu na bieg podczas zmiany biegów. System wewnętrzny jest cięższy, dlatego jest bardziej prawdopodobne, że zobaczysz je na rowerach elektrycznych lub dojeżdżających do pracy, gdzie waga jest mniejszy, a także pozwala na zmianę biegów z postoju.
Jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś, może onieśmielać zmiana tylnego koła, które ma wewnętrzną piastę z napędem paskowym. Rzecznik Priority Bicycles Casey Raymer mówi, że zmiana tylnej opony z napędem paskowym i wewnętrzną piastą jest o wiele mniej kłopotliwa niż praca z zatłuszczonym łańcuchem i przerzutką, ale obejrzałem kilka filmów na YouTube i nie jestem do końca przekonany o mojej zdolności do tego. Przynajmniej opony w Apollo są kompatybilne z oponami bezdętkowymi, co oznacza, że możesz je przekształcić w takie, które są o wiele mniej podatne na przebicie.
Jednak na rowerze dojeżdżającym do pracy mówię: „Heck yeah!” do wewnętrznej piasty koła zębatego. Nie musisz ciągle męczyć się z napięciem łańcucha, próbując zrozumieć, dlaczego łańcuch roweru wciąż spada. Przed Apollo nigdy nie wziąłem roweru z piastą z wewnętrznymi przełożeniami na szlak. Okazuje się, że możliwość zmiany biegów na postoju jest równie przyjemna na stromych, błotnistych wzgórzach, jak w środku ruchu.