Nowości

SITREP: Dzięki „Skyborg” Siły Powietrzne mają nadzieję dać pilotom „lojalnego skrzydłowego”

Tego lata Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przyznały czterem firmom kontrakty na opracowanie prototypów dla programu Skyborg, wysiłków Sił Powietrznych mających na celu dostarczenie stosunkowo niedrogich autonomicznych samolotów bojowych bez załogi, służących jako roboty skrzydłowe dla myśliwców F-22 i F-35 pilotowanych przez ludzi. Skyborg to jedna z trzech inicjatyw Vanguard – programów mających na celu rozszerzenie zdolności Sił Powietrznych o nowe, przełomowe technologie.

Wojsko USA mówi o tak zwanych „lojalnych skrzydłowych” dronach od blisko dziesięciu lat. Marynarka wojenna miała własny wysiłek dronów bazujących na lotniskowcach, który po sukcesach we wczesnych testach przekształcił się w program robotów do tankowania tankowców. Jednak większość wysiłków amerykańskich dronów bojowych skupia się na zapewnieniu wolniejszych, dłużej latających dronów napędzanych śmigłem do najmniej seksownych prac w powietrzu: obserwacji, zwiadu i ukierunkowanego wsparcia lotniczego. A gwiazdy tego programu, General Atomics Predator i jego większy brat Reaper, są latane z daleka przez ludzkich pilotów komunikujących się z siłami powietrznymi i lądowymi.

Renderowanie drona Skyborg przez siły powietrzne USA.
Powiększać / Renderowanie drona Skyborg przez siły powietrzne USA.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych

Drony „Lojalny skrzydłowy” latałyby w szyku z myśliwcami w załogach, kontrolowanymi przez SI i pod dowództwem ich ludzkich przywódców. Siły Powietrzne określają drony sterowane przez AI jako „podatne na zniszczenie” – niekoniecznie nadające się do wykorzystania, ale o wiele mniej kosztowne do stracenia w wyniku ostrzału wroga niż F-22 lub F-35. Drony pełniłyby rolę przedłużenia uzbrojenia samolotu, którym operują. Większość wczesnych testów, w tym nagrania zmniejszonych dronów odrzutowych z zeszłego roku, dotyczyło oprogramowania, które pozwoliłoby im bezpiecznie latać w pobliżu załogowych samolotów.

Kto jest kim

Boeing, General Atomics, Northrop Grumman i Kratos Unmanned Aerial Systems zostali wybrani do programu Skyborg Prototyping, Experimentation and Autonomy Development, nadzorowanego przez Air Force Life Cycle Management Center i Air Force Research Laboratory. Wszyscy czterej konkurenci opracowali w przeszłości poddźwiękowe drony odrzutowe.

Wysiłki Kratosa opierają się na pracach wykonanych z AFRL nad XQ-58A Valkyrie firmy, pierwszym samolotem zaprojektowanym z ograniczeniami dotyczącymi niskich kosztów, niskich kosztów utrzymania, możliwości ponownego użycia i zdolności adaptacji do misji, które zwykle są przeznaczone dla samolotów myśliwskich i zbudowane przy użyciu komercyjnych procesów produkcyjnych.

Northrop Grumman odniósł wczesne sukcesy dzięki prototypom dronów X-47 wystrzeliwanych z lotniskowca i zbudował inne drony o napędzie odrzutowym dalekiego zasięgu, w tym Global Hawk i morski dron patrolowy Marynarki Wojennej Triton. Ponad dziesięć lat temu General Atomics opracował Avengera, platformę napędzaną turbowentylatorami opracowaną na podstawie MQ-9 Reaper, chociaż Siły Powietrzne nigdy nie kupowały go w dużych ilościach.

Boeing buduje drona tankowca Marynarki Wojennej i już pracuje nad „lojalnym skrzydłowym” dronem dla australijskich sił powietrznych, zwanym Airpower Teaming System – który będzie latał w szyku z australijskimi myśliwcami Super Hornet oraz F-35 .

Potencjalni przeciwnicy też nie stoją w miejscu. Chiny rozwijają własnego „lojalnego skrzydłowego” – takiego, który w zasadzie może zmienić się w pocisk manewrujący. Rosyjskie Siły Powietrzne już leciały swoim dronem S-70 Hunter-B w porozumieniu z nowym zaawansowanym myśliwcem Su-57 – chociaż Su-57 ma własną trudną historię.

z listy US Air Force

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook