

SpaceX zwrócił się w piątek do Federalnej Komisji Łączności o pozwolenie na rozmieszczenie szerokopasmowego łącza satelitarnego Starlink w samochodach osobowych i innych poruszających się pojazdach.
Aplikacja opisuje plany SpaceX dotyczące Earth Stations in Motion (ESIM) dla samochodów, statków i samolotów. SpaceX powiedział, że to „szukaj[ing] upoważnienie do rozmieszczania i obsługi tych stacji naziemnych … w całych Stanach Zjednoczonych i ich terytoriach … na wodach terytorialnych Stanów Zjednoczonych i na wodach międzynarodowych na całym świecie oraz … na zarejestrowanych w USA statkach powietrznych działających na całym świecie i poza Stanami Zjednoczonymi zarejestrowany statek powietrzny działający w przestrzeni powietrznej USA. ”
„Przyznanie tej aplikacji służyłoby interesowi publicznemu poprzez zezwolenie na nową klasę komponentów naziemnych dla systemu satelitarnego SpaceX, która rozszerzy zakres możliwości szerokopasmowych dostępnych dla poruszających się pojazdów w całych Stanach Zjednoczonych oraz dla poruszających się statków i samolotów na całym świecie” – powiedział SpaceX. FCC. Użytkownicy Internetu nie są już „chętni do rezygnacji z łączności w ruchu, czy to jadąc ciężarówką po kraju, przewożąc frachtowiec z Europy do portu w USA, czy podczas lotu krajowego lub międzynarodowego” – powiedział SpaceX.
„Elektrycznie identyczne” jak domowe terminale Starlink
W aplikacji podano, że terminale montowane w pojazdach będą podobne do anten satelitarnych Starlink przeznaczonych do domowego serwisu internetowego, z kilkoma kluczowymi różnicami:
ESIM usługi SpaceX są elektrycznie identyczne jak wcześniej autoryzowane terminale użytkowników konsumenckich, ale mają mocowania, które umożliwiają ich instalację w pojazdach, statkach i samolotach, które są odpowiednie dla tych środowisk. ESIM usługi SpaceX będzie komunikować się tylko z tymi satelitami SpaceX, które są widoczne na horyzoncie powyżej minimalnego kąta elewacji 25 stopni. Proponowany terminal użytkownika z tablicą fazową będzie śledził NGSO SpaceX [non-geostationary orbit] satelity przelatujące w jego polu widzenia. Gdy terminal steruje wiązką nadawczą, automatycznie zmienia moc, aby utrzymać stały poziom na antenie odbiorczej satelity docelowego, kompensując zmiany wzmocnienia anteny i straty ścieżki związane z kątem skrętu.
Terminale ESIM mogłyby być rozmieszczone „na samochodach osobowych lub łodziach rekreacyjnych”, powiedział SpaceX w analizie zagrożenia radiacyjnego przedłożonej wraz z jej aplikacją. Terminale ESIM mogą być również rozmieszczone na „masztach statków lub na dachach półciężarówek, które nie są ogólnie dostępne dla publiczności”. Urządzenia „są zgodne i nie spowodują poziomu narażenia przekraczającego obowiązujące limity zagrożenia promieniowaniem” – powiedział SpaceX.
Aplikacja SpaceX zauważyła, że ma już pozwolenie FCC na wdrożenie do 1 miliona terminali użytkowników w USA. Wymagana licencja zezwalająca na stosowanie terminali na poruszających się pojazdach najwyraźniej nie zwiększyłaby całkowitej liczby terminali. Ale SpaceX osobno zwrócił się do FCC o pozwolenie na zwiększenie dozwolonej liczby terminali z 1 miliona do 5 milionów.
Chociaż usługa Internetu domowego Starlink może być skonfigurowana przez samych użytkowników, może tak nie być w przypadku Starlink w przypadku poruszających się pojazdów. SpaceX powiedział, że „zapewni instalację terminali ESIM na pojazdach i statkach przez wykwalifikowanych instalatorów, którzy rozumieją środowisko promieniowania anteny i środki najlepiej dostosowane do maksymalizacji ochrony ogółu społeczeństwa oraz osób obsługujących pojazd i sprzęt”.
ESIM będą nadawać w paśmie 14,0-14,5 GHz i odbierać w paśmie 10,7-12,7 GHz i będą przestrzegać zasad współdzielenia widma, aby uniknąć zakłóceń z innymi użytkownikami widma, powiedział SpaceX. SpaceX już walczy z Dish Network o twierdzenie Disha, że Starlink może zakłócać telewizję satelitarną i usługi mobilne 5G, które mogą być ostatecznie dozwolone w zakresie 12 GHz.
Starlink dla samochodów Tesla (i innych)
Terminale Starlink do poruszania się pojazdów można teoretycznie zainstalować w samochodzie dowolnej marki. Ale Elon Musk, dyrektor generalny zarówno SpaceX, jak i Tesli, byłby szczególnie zainteresowany wprowadzeniem Starlink do pojazdów Tesli.
„Samochody elektryczne Tesli są podłączone do Internetu w celu korzystania z funkcji takich jak strumieniowe przesyłanie wideo i bezprzewodowe aktualizacje, a firma oferuje dziś nawet usługę„ Premium Connectivity ”jako opcję” – czytamy w artykule Teslarati na temat aplikacji SpaceX. „Dzięki możliwości łączenia się przez Starlink z Internetem w poruszającym się pojeździe Tesla nie będzie już musiała polegać na istniejących dostawcach mobilnego Internetu w swoich samochodach”.
Piżmo opublikował na Twitterze w październiku 2020 r że Starlink można zastosować w szybko poruszających się pojazdach. „Wszystko jest powolne w przypadku anteny z układem fazowym” – napisał wówczas.