FotoGry

„Spree” to paskudna, sprytna satyra na epokę influencerów

To jest scena będzie to znane każdemu, kto stracił kilka godzin na YouTube: beznamiętnie przystojny młody mężczyzna uśmiecha się i dostosowuje aparat. „Cześć wszystkim” – wita ekran. “Co tam?”

Przedstawia się. To Kurt Kunkle, samozwańczy wpływowy i „twórca treści” mieszkający poza Los Angeles. Grany przez Stranger Things gwiazda Joe Keery, jest narratorem nowego filmu Hulanka, co jest zgodne z planem Kurta, by stać się wirusowym. Skrupulatnie dokumentuje swoje życie od ponad dziesięciu lat i chociaż jeden z jego byłych podopiecznych opiekunów zdobył sławę online jako żartowniś, Kurt nie jest jeszcze dobrze znany. Albo w ogóle znany. Po prostu „publikuje nieznane treści”. Pomimo swojej zdecydowanie radosnej postawy ma dość tego, że nie znajduje publiczności. Wymyśla więc prosty, okropny plan, który nazywa #TheLesson: Kurt zabije swoich pasażerów korzystających z przejazdów, transmitując ich śmierć na żywo, aby zdobyć fanów.

Na początku swojej jazdy Kurt mówi swoim widzom, że chce dać im „ostrzeżenie o wyzwalaczu”. Równie dobrze mogę dać sobie zastrzeżenie – i ostrzeżenie o spoilerze – zanim opiszę, co się dzieje. Hulanka odtwarza od początku do końca fikcyjne masowe morderstwo, a zabójca jest niesamowicie uprzejmym przewodnikiem. W związku z tym jest to celowo ponure doświadczenie oglądania. Reżyser Eugene Kotlyarenko wykorzystuje połączenie nagrań GoPro z kamer umieszczonych w samochodzie, a także ujęć ekranu Kurta i transmisji na żywo z różnych postaci. Ta wizualna struktura pozycjonuje widza jako część rosnącego internetowego tłumu dostrzegającego masakrę. (Publiczność może nawet zobaczyć komentarze innych cyfrowych gapiów i statystyki dotyczące tego, ilu innych ogląda.) Kiedy Kurt jest na miejscu kierowcy, narracja może również przypominać oglądanie dynamicznej transmisji na żywo z gry wideo. A jej wybory dotyczące obsady potęgują wrażenie, że Kurt porusza się po grywizowanej rzeczywistości; wielu jego pasażerów „znam ich z” gdzieś”Quasi-znane typy, takie jak Mischa Barton, Lala Kent i Frankie Grande. Oglądanie Hulanka, łatwo jest zaciekawić, jak daleko może się posunąć.

To wszystko tworzy mdłe poczucie współudziału. Podwójnie dlatego, że Kurt przypomina kilku prawdziwych masowych morderców, w tym Elliota Rodgera, który zabił sześć osób w południowej Kalifornii w 2014 roku, pozostawiając po sobie makabryczny cyfrowy ślad, oraz Jasona Daltona, kierowcę Ubera, który zamordował sześć osób w 2016 roku. zakończenie sugeruje, że #TheLesson się powiedzie, a Kurt zostaje doceniony przez pewne segmenty internetu w taki sam sposób, w jaki Rodger stał się „patronem internetowych mizoginów” po swojej śmierci.

Był Hulanka stworzone, by podsycić tę sędziwą starą debatę na temat tego, czy filmy o brutalnych odmieńcach są zbyt niebezpieczne do oglądania? Może. Oprócz przypominania prawdziwych zabójców, Kurt czerpie również wskazówki od niektórych z najbardziej kontrowersyjnych postaci w kanonie męskiej wściekłości. Jak Patrick Bateman w Mary Harron’s American Psycho, Kurt ma obsesję na punkcie fasad i przerażająco zabawny. Bateman zadręczał się względnym gustem czcionek wizytówkowych; Kurt jest naprawdę udręczony, gdy inny wpływowy aktor nie jest konsekwentny w swoich zdjęciach. Jak Travis Bickle w filmie Martina Scorsese Kierowca taksówki, przemierza wielkie amerykańskie miasto w delirycznym dryfie, urojenia przechodzące w przemoc. Podobnie jak Joker, Kurt uwielbia siać chaos, a Kurt dzieli się swoimi marzeniami o zachwyconej publiczności z Arthurem Fleckiem z Joaquina Phoenixa. Jednak tonalnie Hulanka jest daleko od najbardziej szorstkich, współczesnych reimaginacji wroga Batmana. Żartowniś jest uroczysty, podczas gdy Hulanka mruga. Jego łukowaty, czasem kampowy ton jasno pokazuje, że celem jest sprawienie, by sposób myślenia Kurta wyglądał bardziej odrażająco niż żałośnie.

Zapętlony film z wpływowymi osobami "sprzedawanie" produkty dla uwielbiających fanów.

WIRED przewodnik po influencerach

Wszystko, co musisz wiedzieć o zaangażowaniu, polubieniach władzy, sponconie i zaufaniu.

W każdym razie, główny temat Hulanka to internetowa sława, a nie toksyczna męskość. Bardziej niż jakakolwiek inna postać filmowa Kurt przypomina Suzanne Stone, przebiegłą pogodową kobietę graną przez Nicole Kidman w filmie Gus Van Sant z 1995 roku Umrzeć za. Suzanne jest zdeterminowana, by zostać znaną w całym kraju dziennikarką telewizyjną i jest gotowa zabijać, aby osiągnąć swój cel. Keery gra Kurta z tym samym posmakiem zimnej, dziwnie uroczej desperacji, którą emanuje walka Kidmana, i podobnym brakiem zainteresowania prywatnym ja. („Jaki jest sens robienia czegokolwiek, jeśli nikt nie patrzy?” Zastanawia się Suzanne – kwestia, którą Kurt wielokrotnie powtarza w swoim szaleństwie). Podobnie jak Suzanne, Kurt postrzega przemoc jako środek do celu i nie może pojąć celu życia bez publiczności . Wyobrażają sobie, że patrzą na nich różne grupy demograficzne, ale życie jest nie do odróżnienia od wydajności. Podczas gdy Suzanne przyjmuje język i maniery prezenterów swoich czasów, Kurt przyswaja żargon influencer marketingu, bełkocząc bez końca o metrykach i zachwycając się swoim „zestawem” kamer. Nawet kiedy jego metody stają się bardziej makabryczne, to raczej dążenie do większego zaangażowania niż wewnętrznego głodu krwi. Ludzie wokół niego to rekwizyty. Jeden znaczący wyjątek: Jessie Adams (Sasheer Zamata), komiks stand-up, dla którego jej dzień niespodziewanie przeplata się z dniem Kurta. Początkowo wchodzi do filmu jako folia dla Kurta, ale kończy się też echem Suzanne. Jessie wyrzeka się mediów społecznościowych w kluczowej scenie, przekonana, że ​​rdzewieje jej duszę – ale tak jak Kurt i Suzanne przed nim, w końcu zakochuje się w tym, kim jest na ekranach innych ludzi.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook