Nowości

Starlink SpaceX prowadzi rozmowy z „kilka” liniami lotniczymi w sprawie Wi-Fi podczas lotuf

Zespół stojący za rozwijającą się satelitarną siecią internetową SpaceX Starlink prowadzi rozmowy z „kilkoma” liniami lotniczymi w celu przesyłania Internetu do ich samolotów, powiedział wiceprezes projektu podczas panelu konferencyjnego w środę. Rozszerzenie Starlink z wiejskich domów na linie lotnicze jest oczekiwanym posunięciem dla firmy kosmicznej Elona Muska, ponieważ ściga się ona z komercyjnym otwarciem sieci szerokopasmowej jeszcze w tym roku.

„Rozmawiamy z kilkoma liniami lotniczymi” – powiedział w środę podczas konferencji Connected Aviation Intelligence Summit Jonathan Hofeller, wiceprezes SpaceX ds. Starlink i sprzedaży komercyjnej. „Opracowujemy własny produkt lotniczy… przeprowadziliśmy już kilka demonstracji i staramy się, aby ten produkt został sfinalizowany i wprowadzony do samolotów w najbliższej przyszłości”.

Od 2018 r. SpaceX wystrzelił prawie 1800 satelitów Starlink z około 4400, których potrzebuje, aby zapewnić globalny zasięg szerokopasmowego Internetu, głównie dla domów wiejskich, w których połączenia światłowodowe nie są dostępne. Firma jest w trakcie fazy beta Starlink, która obiecuje prędkość pobierania do 100 Mb/s i wysyłania do 20 Mb/s, z dotychczasowymi dziesiątkami tysięcy użytkowników. Większość płaci 99 USD miesięcznie za Internet w ramach tej wersji beta, korzystając z pakietu 499 USD samonastawnej anteny Starlink i routera Wi-Fi.

W zeszłym roku SpaceX złożyło plany przetestowania Starlink na pięciu odrzutowcach Gulfstream. A w marcu SpaceX ubiegał się o zgodę FCC na używanie Starlink z tak zwanymi stacjami Ziemi w ruchu – żargonem branżowym odnoszącym się do praktycznie każdego pojazdu, który otrzyma sygnał, w tym samochodów, ciężarówek, statków morskich i samolotów. Musk wyjaśnił wówczas na Twitterze: „Nie łączymy samochodów Tesli ze Starlink, ponieważ nasz terminal jest o wiele za duży. Dotyczy to samolotów, statków, dużych ciężarówek i kamperów”. Kolejne zgłoszenie FCC z zeszłego piątku wymagało zatwierdzenia do testowania w pięciu stanach USA zaktualizowanego odbiornika z anteną w kształcie kwadratu, podstawową konstrukcją powszechnie kojarzoną z antenami lotniczymi.

Hofeller powiedział, że projekt anten lotniczych SpaceX będzie bardzo podobny do technologii w terminalach konsumenckich, ale „z oczywistymi ulepszeniami łączności lotniczej”. Powiedział, że podobnie jak anteny konsumenckie, sprzęt lotniczy zostanie zaprojektowany i zbudowany przez SpaceX. Anteny powietrzne mogą łączyć się ze stacjami naziemnymi, aby komunikować się z satelitami Starlink.

Aby Starlink zapewnił łączność samolotom latającym nad odległymi częściami oceanu, z dala od stacji naziemnych, będzie wymagał łączy międzysatelitarnych – zdolności, w której satelity komunikują się ze sobą za pomocą łączy laserowych bez uprzedniego odbijania sygnałów od stacji naziemnych. „Następna generacja naszej konstelacji, która działa, będzie miała łączność międzysatelitarną” – powiedział Hofeller.

Rakieta SpaceX Falcon 9 unosi się z wyrzutni 40 na Przylądku...

SpaceX wystrzelił 29. partię satelitów Starlink z Florydy 26 maja
: Paul Hennessy / SOPA Images / LightRocket za pośrednictwem Getty Images

Konkurencja między siecią Musk’s Starlink a rozwijającą się branżą niskoorbitalnych dostawców Internetu satelitarnego jest zacięta. Nowi konkurenci to tak zwane mega-konstelacje Amazona Jeffa Bezosa, który jeszcze nie wystrzelił żadnego z planowanych 3000 satelitów, oraz brytyjski OneWeb, który wystrzelił 182 satelity z około 640 planowanych. Wszystkie te satelity będą znajdować się na niskiej orbicie okołoziemskiej, w domenie poniżej bardziej odległych orbit geostacjonarnych większych satelitów internetowych, które obecnie zapewniają usługi internetowe dla samolotów komercyjnych.

Ugruntowanymi amerykańskimi konkurentami w zakresie Internetu pokładowego są Intelsat i ViaSat, które obsługują sieci satelitów na orbicie geostacjonarnej. ViaSat ogłosił niedawno plany wykorzystania sieci satelitarnej nowej generacji w głównej flocie Delta. Kalifornijska firma planuje własną sieć na niskiej orbicie z 300 satelitami, a także nowe trio geostacjonarne, które rozpocznie się na początku przyszłego roku. Jest już zagorzałym konkurentem SpaceX. ViaSat zagroziła pozwaniem do Federalnej Komisji Łączności za nieprzeprowadzenie przeglądu środowiskowego niedawnej modyfikacji Starlinka. .

SpaceX wydaje się być przekonany, że może przetrwać bardziej ugruntowaną konkurencję. „W sumie pasażerowie i klienci chcą wspaniałych wrażeń, które [geostationary] systemy po prostu nie mogą zapewnić”, powiedział Hofeller na panelu. „Więc to od poszczególnych linii lotniczych będzie zależeć, czy chcą na to reagować, czy też zgadzają się na posiadanie systemu, który nie odpowiada tak bardzo na potrzeby klientów”.

OneWeb, który w zeszłym roku został wycofany z bankructwa przez rząd Wielkiej Brytanii i indyjskiego giganta telekomunikacyjnego Bharti Global, również atakuje usługi internetowe na pokładzie za pomocą swojej konstelacji i jest znacznie bardziej publiczny w swoich planach niż SpaceX. Zapytany przez moderatora panelu, kiedy klienci mogą spodziewać się korzystania z Internetu podczas lotu z którąkolwiek z konkurencyjnych sieci satelitarnych, które obecnie rozwijają się na niskiej orbicie okołoziemskiej, wiceprezes OneWeb ds. usług mobilnych, Ben Griffin, oszacował, że „w połowie przyszłego roku… może wcześniej”. Dodał, że linie lotnicze chcą, aby rozwinięty sprzęt i usługi działały jako pierwsze.

„Rozmawiamy z liniami lotniczymi od dłuższego czasu, więc nie brakuje zainteresowania” – powiedział Griffin podczas tego samego panelu. Hofeller ze SpaceX był ostrożny, gdy zwróciło się do niego pytanie — „To, co powiedział Ben, jest poprawne. Ludzie chcą zobaczyć sprzęt, chcą zobaczyć konstelację, więc jedziemy tak szybko, jak tylko możemy. Kiedy będzie ogłoszenie? Do ustalenia. Nie wiem. Mam nadzieję, że raczej prędzej niż później.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook