FotoNowości

Test obiektywów Sony 24mm, 40mm, 50mm: mali wybawcy

Nowe obiektywy Sony 24 mm f / 2,8, 40 mm f / 2,5 i 50 mm f / 2,5 to trzy nowe kompaktowe obiektywy stałoogniskowe, z których każdy kosztuje 599,99 USD i będą dostępne w połowie maja. Chociaż podtrzymują reputację wysokiej jakości, którą Sony wypracowała dzięki linii G Master, to ich jednorodność i mały rozmiar są mile widzianym zaskoczeniem.

Jednolitość i rozmiar są rzadko tematem dyskusji w przypadku soczewek. Jako twórca pierwszego wideo, 67 mm, 77 mm i 82 mm są typowymi rozmiarami gwintu w mojej torbie na sprzęt. Ale wydaje mi się, że w przypadku każdego nowego obiektywu, który kupuję, muszę wziąć pod uwagę koszt nowego filtra ND lub pierścienia podwyższającego lub zmniejszającego. Te trzy nowe soczewki dogodnie dzielą ten sam gwint filtra 49 mm.

Następnie jest waga i rozmiar. Nie jest tajemnicą, że torby z pełnym osprzętem do aparatu są ciężkie, a obiektywy odgrywają w tym niemałą rolę. Linia obiektywów Sony G Master jest notorycznie winna bycia linią dużych, ciężkich obiektywów o bardzo wysokiej cenie. Ale te nowe trio soczewek są wystarczająco małe i lekkie, aby zmieścić się w kompaktowej torbie lub nawet w kieszeni kurtki.

Wszystkie trzy nowe obiektywy Sony Prime FE mają tę samą wysokość i szerokość.

Każdy z tych obiektywów jest wyposażony w przełącznik przysłony, przełącznik autofokusa, programowalny przycisk oraz pierścień przysłony i ostrości. Wszystkie są uszczelnione i mają średnicę 2,5 cala (64 mm), a wysokość tylko 1,8 cala (45 mm). Ta jednorodność jest szczególnie pomocna podczas równoważenia aparatu na gimbalu, gdzie często gimbal będzie wymagał ponownego wyważenia przy każdej wymianie obiektywu. Byłem w stanie zrównoważyć mój A7C na Zhiyun Crane M2 z zamocowanym 24 mm, a następnie łatwo zmienić na 50 mm, aby uzyskać mocniejsze strzały bez konieczności ponownego równoważenia.

Po prawej stronie każdego obiektywu znajduje się przełącznik przysłony.

Każdy obiektyw ma przełącznik ostrości po lewej stronie.

Ważną rolę odgrywa tutaj również waga. Zhiyun Crane M2 to ręczny gimbal o wartości 200 USD przeznaczony do telefonów, kamer sportowych i kamer typu point-and-shoot. Model 24 mm f / 2,8 waży 162 g (5,71 uncji), 40 mm f / 2,5 to 173 g (6,10 uncji), a model 50 mm f / 2,5 to 174 g (6,13 uncji). Dodajmy 50 mm, najcięższy z trzech obiektywów, do 509g A7C, a przy 683g nadal byłem poniżej limitu wagi Crane M2 wynoszącego 720 g (1,58 funta). To pozostawiło mi wystarczająco dużo miejsca, aby umieścić mój mikrofon Rode VideoMicro w aparacie.

Pełnoklatkowy aparat z obiektywem G Master na małym gimbalu jest naprawdę niezwykły, a moje ramiona są zawsze wdzięczne.

Zhiyun Crane M2 jest przystosowany do kamer do 720 g (1,58 funta).

Udało mi się zamontować mikrofon typu shotgun na moim aparacie bez przekraczania limitu wagi gimbala.

Ponieważ obiektyw stałoogniskowy zawiera zazwyczaj mniej elementów obiektywu niż obiektyw zmiennoogniskowy, są one często ostrzejsze i mają mniejszą aberrację chromatyczną. Pierwotne mają również zwykle szerszą aperturę, która może wpuszczać więcej światła lub zapewnia bardziej kreatywną kontrolę nad głębią ostrości obrazu. Przy maksymalnych przysłonach f / 2.8 if / 2.5 żaden z tych trzech obiektywów nie wygra konkursów na najbardziej rozmyty efekt bokeh lub największą zdolność zbierania światła. Ale w pełnoklatkowym aparacie Sony zapewniają wystarczającą separację między obiektami i przyjemnie rozmyte tło. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie rejestrują ostre obrazy z miękkim, malarskim spadkiem ostrości. Chociaż nie miałem żadnych innych obiektywów stałoogniskowych w przedziale cenowym 600 USD, z którymi mógłbym je porównać, byłem pod wrażeniem ostrości w całym zakresie przysłony i braku aberracji chromatycznej.

Zdjęcia wykonane aparatem Sony 50 mm f / 2,5 G.

Aby zobaczyć bezpośrednie porównanie tych nowych stałoogniskowych Sony z innymi obiektywami w tym przedziale cenowym, obejrzyj wspaniały film, który przygotował Gerald Undone. Obejmuje wszystko, od aberracji chromatycznej po minimalną odległość ogniskowania z przyzwoitą ilością pikseli podglądających dla nas. Chociaż zgadzam się, że bokeh z stałek Sony pokazuje trochę za dużo ich ostrzy przy wyższych aperturach, nie uważam, aby aberracja chromatyczna w Sony 40 mm i 50 mm była wystarczająco zauważalna w rzeczywistych ujęciach, aby była problemem.

Zdjęcia wykonane aparatem Sony 40 mm f / 2,5 G.

Podczas korzystania z tych trzech obiektywów najczęściej fotografowałem obiektywem 24 mm. Podczas fotografowania w formacie RAW ten 24 mm ma odpowiednią ilość wypaczenia na krawędziach, która zarówno nadaje siłę obiektowi, jak i przenosi oko widza na środek kadru. To jest dokładnie efekt, którego szukam w przypadku obiektywu szerokokątnego, ale dla osób, które wolą bardziej liniowy obraz, może to być zniechęcające. To świetny obiektyw do selfie i architektury. Mogłem też zobaczyć siebie używającego tego obiektywu do tworzenia vlogów, kiedy muszę uchwycić zarówno siebie, jak i moje otoczenie.

Zdjęcia wykonane aparatem Sony 24mm f / 2.8G

Spadek ostrości dla 40 mm i 50 mm jest równy i dość oszałamiający. Przy maksymalnym otworze przysłony f / 2.5, tło jest rozmyte aż do zgoła. I chociaż 40 mm może obsługiwać portrety, jest również wystarczająco szeroki, aby nadawać się również do niektórych zdjęć krajobrazowych.

40 mm kontra 50 mm zrobione z tego samego miejsca przy ISO500 f / 2.5.

Każdy obiektyw ma podwójne silniki liniowe zapewniające szybki i cichy autofokus, który jest idealny do nagrywania filmów. Oddychanie jest trochę skupione, ale nie jest to na tyle regularne, aby stanowić problem. Chciałbym jednak, żeby minimalna odległość ogniskowania była trochę bliższa, szczególnie na 24 mm, gdzie najbliższa może skupić się na 9,4 cala (24 cm). Sigma 24mm f / 3.5 za 550 $ ma minimalną odległość ogniskowania 4,25 cala (10,8 cm), a podczas robienia zdjęć kwiatów, na przykład, tak bliskie ogniskowanie może przyciągnąć widza do kwiatu, miejsca, w którym rzadko jesteśmy. Trudno to zrobić obiektywem Sony.

Udało mi się spakować mój Sony A7C, z jednym z trzech zamocowanych obiektywów i dwoma pozostałymi stałymi, wszystko do mojej nerki.

Torba łatwo się zamykała i miała miejsce na środek dezynfekujący do rąk i portfel.

Chociaż te lampy stałe nie należą do najtańszych w swojej kategorii, to, co sprawiło, że uwielbiam fotografować nimi, to ich jednolity rozmiar bez kompromisów w zakresie kontroli dostępnych za jednym kliknięciem przycisku, jakości lub uszczelnienia pogodowego. Mogę przełączać się między nimi bez konieczności ponownego balansowania gimbala lub nawet dostosowywania się do różnych elementów sterujących – wszystkie czują to samo z przodu mojego aparatu.

Sony w końcu dało mi doświadczenie, którego jeszcze nie miałem z obiektywem G Master: przenośność. Nigdy nie robię trzech obiektywów stałoogniskowych na spacer, ponieważ jeden obiektyw zmiennoogniskowy oszczędza miejsce i wagę. Ale z tymi trzema obiektywami mogłem nosić jedną saszetkę i nie czuć się obciążonym ich ciężarem.

Z przodu wideo witam trzy soczewki, które mają ten sam gwint filtra, więc nie muszę zajmować się wieloma zestawami pierścieni podwyższających lub dolnych dla moich filtrów ND. Doceniam również prawie bezgłośny autofokus i możliwość włączania i wyłączania kliknięcia pierścienia przysłony.

Podczas robienia tego zdjęcia system autofokusa mojego Sony A7C rozpoznał te soczewki jako twarz.

Osłony przeciwsłoneczne 40 mm i 50 mm mają gwint filtrów zarówno na obiektywie, jak i na osłonie obiektywu, co ułatwia montaż.

W połączeniu z Sony A7C te obiektywy tworzą kompaktową obudowę.

Nowe Sony 24 mm f / 2,8, 40 mm f / 2,5 i 50 mm f / 2,5 są kompaktowe bez kompromisów w cenie, która jest wysoka, ale nie poza zasięgiem. Możesz dostać szybsze soczewki, możesz dostać tańsze soczewki i możesz dostać jeszcze mniejsze soczewki. Trudno będzie jednak znaleźć takie połączenie przenośności i wydajności w czymkolwiek innym w ofercie Sony.

Jestem absolutnie zadowolony z dużego nacisku firmy Sony w kierunku wysokiej jakości aparatów i obiektywów, które również nie złamie mi pleców. Następny przystanek: poproszę kompaktowe powiększenia z szybszymi, stałymi przysłonami.

Obiektyw Sony 24mm f / 2.8

Ceny przyjęte w momencie publikacji.

Obiektyw Sony 24 mm f / 2,8 jest lekki i kompaktowy, dzięki czemu idealnie pasuje do aparatu A7C.

Obiektyw Sony 40mm f / 2.5

Ceny przyjęte w momencie publikacji.

Obiektyw Sony 40 mm f / 2,5 ma niewielkie rozmiary i jest wystarczająco wszechstronny zarówno do portretów, jak i niektórych prac krajobrazowych.

Obiektyw Sony 50mm f / 2.5

Ceny przyjęte w momencie publikacji.

Obiektyw 50 mm f / 2,5 firmy Sony to kompaktowy, normalny obiektyw z możliwością wyboru pierścienia przysłony z klikaniem lub bez klikania.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook