Różności i nowinki technologia

Uber rezygnuje z marzeń o samodzielnej jeździe

W 2015 roku Uber Dyrektor generalny Travis Kalanick dokonał śmiałego rajdu talentów, kiedy zabrał około 40 robotów z Narodowego Centrum Inżynierii Robotyki w Carnegie Mellon. Posunięcie to podobno spowodowało, że światowej klasy uniwersytet inżynieryjny się rozpadło i wydawało się, że najgorętszy startup świata był u progu urzeczywistnienia autonomicznych samochodów.

Teraz tej samojezdnej jednostki już nie ma, a szacowany harmonogram dominacji robotaxi wydłużył się do tej dekady. Uber powiedział w poniedziałek, że sprzeda jednostkę samojezdną, która była wynikiem tego nalotu, Advanced Technologies Group z Pittsburgha. 1200-osobową jednostkę kupi samojezdna firma technologiczna Aurora. Uber zainwestuje 400 milionów dolarów w Aurorę w ramach umowy, podnosząc wycenę Aurory do 10 miliardów dolarów i potrajając jej siłę roboczą. Prezes Now-Uber, Dara Khosrowshahi, również zasiądzie w zarządzie Aurory.

To posunięcie kontynuuje konsolidację technologii autonomicznej jazdy, ponieważ proces tworzenia bezpiecznych, bezpiecznych pojazdów autonomicznych nadal kosztuje więcej i trwa dłużej, niż sądzono kiedyś prognostykom. Uber ATG stracił 303 miliony dolarów między styczniem a wrześniem tego roku, według dokumentów finansowych, a firma wydała miliardy dolarów w ciągu pięciu lat istnienia.

Aurora nie planuje samodzielnie budować samojezdnego samochodu ani ciężarówki; zamiast tego opracowuje złożone oprogramowanie, które będzie napędzać pojazdy autonomiczne. Podpisała umowy z producentami samochodów, w tym Hyundai, firmą produkującą samochody elektryczne Byton i Fiat Chrysler Automobiles. Dzięki umowie z Uberem Aurora prawdopodobnie zyska kolejnego dużego partnera: Toyotę. Japońska firma zainwestowała w zeszłym roku 500 milionów dolarów w autonomiczną jednostkę Uber. Aurora testuje swoją technologię w Bay Area, Pittsburghu i Dallas. Firma ma również biura w Bozeman w Montanie, dawnej siedzibie lidarowej firmy Blackmore, którą nabyła w 2019 roku.

Sprzedaż ATG jest kontynuacją innego trendu, polegającego na zawężaniu przez Ubera zasięgu i wyprzedawaniu części działalności w celu uzyskania rentowności. Firma zajmująca się przewozami gradowymi – która kiedyś miała nadzieję być „Amazonką w transporcie” – tego lata wyładowała swoją jednostkę mikromobilności Jump to Lime, a jesienią sprzedała część swojej logistyki transportowej Uber Freight. Podobno Uber prowadzi również rozmowy na temat sprzedaży swojej autonomicznej firmy taksówkarskiej Elevate. Uber „pozostaje zaangażowany w komercjalizację samojezdnych środków transportu w sieci Uber poprzez partnerstwa branżowe” – mówi rzecznik prasowy Sarah Abboud.

Samodzielne prowadzenie pojazdu przez Ubera zostało zmartwione. Został pozwany przez rodzeństwo Google, Waymo, za kradzież tajemnic handlowych po przejęciu innego samodzielnego twórcy technologii, Otto. Po kilku burzliwych dniach publicznego procesu w San Francisco obie firmy rozstrzygnęły sprawę, a Uber obiecał omijać technologię Waymo – poważna porażka dla zespołu sprzętowego Uber. Anthony Levandowski, samodzielny szef Ubera w centrum sprawy dotyczącej tajemnic handlowych, został później oskarżony przez prokuraturę federalną za swoją rolę w planie; po przyznaniu się do winy odsiaduje teraz 18 miesięcy więzienia.

Obraz może zawierać: pojazd, transport, samochód, samochód, sedan, samochód sportowy i samochód wyścigowy

Przewodnik WIRED po samochodach samojezdnych

Jak chaotyczny wyścig skunksów na pustyni zapoczątkował to, co ma być globalnym przemysłem.

W 2018 r.samojezdny pojazd testowy Uber uderzył i zabił kobietę w Tempe w Arizonie. (Od tego czasu kierowca bezpieczeństwa za kierownicą został oskarżony o zaniedbanie). Śmierć – pierwsza w branży samojezdnej – skłoniła Ubera do wstrzymania testów na miesiące, podczas których ponownie oceniał swoje systemy i program bezpieczeństwa. (W tamtym czasie firma tak naprawdę nie miała działu bezpieczeństwa operacyjnego). Według śledztwa przeprowadzonego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Transportu, błędy organizacyjne Ubera były przynajmniej częściowo odpowiedzialne za śmierć kobiety. Dziś Uber wraca w trasę z mniejszą wydajnością, testując w Pittsburghu i Waszyngtonie.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook