Różności i nowinki technologia

Virgin Orbit właśnie wystrzeliła rakietę z 747

W niedzielny poranek, Virgin Orbit jest trzecią amerykańską firmą rakietową finansowaną ze środków prywatnych, która osiągnęła orbitę – i jedyną, która dokonała tego wyczynu z lotu ptaka. Rakieta na paliwo ciekłe firmy, o nazwie LauncherOne, została wypuszczona spod skrzydła Dziewczyna z kosmosu, Spersonalizowany Boeing 747 firmy Virgin Orbit u wybrzeży Kalifornii. Dziewczyna z kosmosuPilot, Kelly Latimer, rozstał się z rakietą na wysokości około 30 000 stóp – wysokości przelotowej typowego samolotu pasażerskiego – i po kilku sekundach swobodnego spadania LauncherOne zapalił silniki i wzbił się w kosmos. Po osiągnięciu orbity rakieta uwolniła swój ładunek składający się z 10 kostek, zbudowanych przez naukowców z NASA i kilku amerykańskich uniwersytetów, zanim spadła z powrotem na Ziemię.

Udany start był mile widzianym zwycięstwem dla zespołu Virgin, który został dotknięty niepowodzeniami od czasu pierwszej próby startu zeszłej wiosny. Ten pierwszy lot testowy w maju został przerwany kilka sekund po wypuszczeniu rakiety z powodu zerwania jej przewodu paliwowego. Po tym, jak inżynierowie zidentyfikowali i naprawili problem, urzędnicy firmy zaplanowali drugie uruchomienie w grudniu, ale zdecydowali się je odłożyć, ponieważ przypadki Covid-19 narosły wokół ich siedziby w Los Angeles.

„Zrobiliśmy bardzo dużo, aby zapewnić bezpieczeństwo zespołowi, a wiele z naszych operacji startowych i działań jest wirtualnych” – powiedział dziennikarzom Dan Hart, dyrektor generalny Virgin Orbit. „Robienie tego w obliczu pandemii jest naprawdę niesamowite”.

Rakieta zaraz wystartuje

Przewodnik WIRED po komercyjnych lotach kosmicznych z ludźmi

Wszystko, co musisz wiedzieć o Blue Origin, SpaceX, Virgin Galactic oraz o tym, co tak naprawdę dzieje się z twoim ciałem, jeśli mieszkasz w kosmosie.

Dzisiejszy start był zwieńczeniem prawie dziesięcioletniej pracy inżynierów z Virgin Orbit, jednej z dwóch firm rakietowych założonych przez miliardera Richarda Bransona. W 2018 roku siostrzana firma kosmiczna Virgin Orbit, Virgin Galactic, przeszła do historii, wystrzeliwując statek kosmiczny z dwoma ludźmi spod niestandardowego samolotu, który wysłał ich na skraj kosmosu. Branson najwyraźniej uwielbia wypuszczanie rzeczy z samolotów i zatrudnił w obu firmach inżynierów i pilotów, którzy sprawiają, że wygląda to na łatwe. Pytanie brzmi, czy może przekształcić go w zrównoważony biznes?

Wystrzelenie w powietrze jest zwykle kojarzone z pociskami, które są skierowane do celów na powierzchni Ziemi, ale ma również długą historię w przemyśle kosmicznym. Pierwsza rakieta wystrzelona z orbity, znana jako Pegasus, została wysłana na orbitę na początku 1990 roku przez Orbital Sciences Corporation, która od tego czasu została złożona w Northrop Grumman. Podobnie jak LauncherOne, Pegasus jest w stanie podnieść w kosmos około 1000 funtów ładunku, a rakieta zostaje zrzucona z brzucha wypatroszonego samolotu pasażerskiego. Ale w ciągu ostatnich 30 lat Pegasus wykonał tylko 44 misje. Aby spojrzeć na to z perspektywy, SpaceX latał ponad dwukrotnie więcej w ciągu ostatniej dekady.

„Kiedy zacząłem przyglądać się studiom wykonalności i zastanawiać się, czy powinniśmy to zrobić, Pegasus był migającym neonem, który migał w mojej wizji 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu” – powiedział WIRED ahead Will Pomerantz, wiceprezes ds. Projektów specjalnych w Virgin Orbit pierwszej próby uruchomienia firmy w maju ubiegłego roku. „Technologicznie Pegasus odniósł ogromny sukces. Ale z perspektywy rynkowej może nie. ”

Pomerantz mówi, że powodem, dla którego Pegasusowi nie udało się przyciągnąć wielu klientów, jest to, że kiedy został uruchomiony, klienci ci nie istnieli. Komercyjny przemysł małych satelitów eksplodował w ciągu ostatnich kilku lat, a obecnie setki firm szukają taniego lotu w kosmos. Pegasus nadal istnieje, ale jego koszt uruchomienia gwałtownie wzrósł w ciągu ostatnich kilku dekad. W latach 90. NASA zapłaciła 16 milionów dolarów za wystrzelenie Pegaza. Dziś kosztuje blisko 60 milionów dolarów. Nawet biorąc pod uwagę inflację, koszt ten prawie się potroił i przekracza to, na co może sobie pozwolić większość tych małych firm satelitarnych. Start powietrzny był kiedyś pomysłem wyprzedzającym swoje czasy, ale teraz Pomerantz uważa, że ​​nadszedł czas.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook