Różności i nowinki technologia

Wisk Aero oskarża konkurencyjną firmę taksówkarską Archer Aviation o “ bezczelną kradzież ” w nowym procesie

Wisk Aero, spółka joint venture pomiędzy Boeingiem i Kitty Hawk, pozywa konkurencyjną firmę taksówkarską Archer Aviation za rzekomą kradzież jej tajemnic handlowych i naruszenie jej patentów. Wisk domaga się nieokreślonych szkód pieniężnych i nakazu przeciwko Archerowi, aby uniemożliwił mu korzystanie z rzekomo skradzionej technologii.

W skardze złożonej w amerykańskim sądzie okręgowym w Północnej Kalifornii, Wisk powiedział, że pozywa Archera „w celu powstrzymania bezczelnej kradzieży jego własności intelektualnej i informacji poufnych oraz ochrony znacznych inwestycji zasobów oraz lat ciężkiej pracy i wysiłku swoich pracowników i ich wizję przyszłości w miejskim transporcie lotniczym ”.

Archer z Santa Clara wyszedł z ukrycia wiosną 2020 roku po tym, jak zdobył kluczowe talenty z Kitty Hawk, latającej firmy taksówkarskiej, finansowanej przez współzałożyciela Google Larry’ego Page’a i prowadzonej przez Sebastiana Thruna, specjalisty sztucznej inteligencji i robotyki ze Stanford, który uruchomił Google samojezdna jednostka samochodowa. Firma zatrudniła również inżynierów spoza projektu Airbusa Vahana. Według Avionics InternationalArcher był w stanie zwabić tych inżynierów, oferując wyższe pensje.

Firma Archer została założona przez Adama Goldsteina i Bretta Adcocka, współzałożycieli Vettery, firmy zajmującej się oprogramowaniem marketingowym jako usługą, którą w 2018 roku sprzedali firmie Adecco Group z siedzibą w Szwajcarii za 100 milionów dolarów. Ale Wisk twierdzi, że Archer nie tylko kradł talenty, ale także kradł tajemnice handlowe. Wisk oskarża Archera o sprzeniewierzenie „tysięcy wysoce poufnych plików zawierających bardzo cenne tajemnice handlowe, a także wykorzystanie znaczących innowacji opatentowanych przez Wisk”.

Pojawienie się Archera „zaskoczyło branżę”, twierdzi Wisk, opierając się na jego skróconym czasie wejścia na rynek z samolotami elektrycznymi przy ułamku personelu innych, bardziej uznanych firm zajmujących się transportem lotniczym w miastach. Według Wisk:

Podany przez Archera harmonogram wypuszczenia samolotu był ułamkiem czasu, jaki zajmowali jego poważni konkurenci, wykorzystując ułamek liczby pracowników tych konkurentów. Opracowanie całkowicie nowego rodzaju samolotów pasażerskich wymaga lat inżynierii i znacznej wiedzy, aby osiągnąć właściwy poziom, czego dowodem jest Wisk i inni czołowi gracze w tej dziedzinie. Na przykład, po 10 latach ciężkiej inżynierii i testów, Wisk obecnie opracowuje samoloty szóstej generacji, które planuje certyfikować w amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Uważamy, że jest praktycznie niemożliwe, aby Archer wyprodukował pierwotnie zaprojektowany samolot w tych ramach czasowych, który przeszedł niezbędne testy i jest gotowy do certyfikacji przez FAA.

Najbardziej zaskakujący dla Wiska był projekt prototypowego samolotu Archera – głównie dlatego, że bardzo przypominał jego własny prototyp. Oba samoloty mają sześć przednich wirników, każdy z pięcioma łopatami, które mogą przechylać się w poziomie lub w pionie, a także sześć tylnych wirników, z których każdy składa się z dwóch łopat i pozostaje nieruchomy w pozycji pionowej. Samolot Archera zawiera również „niekonwencjonalny” ogon w kształcie litery V, podobny do opatentowanego projektu Wiska.

: Wisk

„Uderzające podobieństwo w tych projektach nie mogło być dziełem przypadku” – mówi Wisk. Miesiąc, w którym Wisk złożył wniosek patentowy, był tym samym miesiącem, w którym Archer zatrudnił 10 inżynierów Wisk, mówi firma.

Po podniesieniu podejrzeń Wisk powiedział, że zatrudnił śledczego, który wrócił z pewnymi „niepokojącymi” informacjami:

Odkryliśmy, że jeden z tych inżynierów pobrał tysiące plików Wisk około północy, na krótko przed tym, jak ogłosił rezygnację i natychmiast udał się do Archera. Te pliki zawierają nasze cenne tajemnice handlowe i poufne informacje o rozwoju samolotów Wisk z historii firmy, zgromadzone w ciągu niezliczonych godzin stopniowego postępu dziesiątek inżynierów. Inny inżynier pobrał wiele plików zawierających dane testowe tuż przed wyjazdem do Archera. Jeszcze inny na krótko przed wyjazdem do Archera wyczyścił wszelkie ślady swojej aktywności komputerowej.

Wisk zwraca również uwagę, że wśród jego konkurentów żadne dwa prototypy nie wyglądają tak samo, co sprawia, że ​​domniemana kradzież tajemnic handlowych firmy Archer wyróżnia się jeszcze bardziej.

Rzecznik Archera nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz. Archer niedawno podał wiadomości, zbierając 1,1 miliarda dolarów poprzez wejście na giełdę poprzez odwrotną fuzję ze specjalną spółką przejmującą, czyli SPAC. Fuzję wycenianą na 3,8 miliarda dolarów wspierają również Stellantis, spółka macierzysta Fiata Chryslera i Peugeota oraz United Airlines. United złożyło zamówienie o wartości 1 miliarda dolarów na 200 elektrycznych samolotów Archer do pionowego startu i lądowania (eVTOL), z opcją zakupu kolejnych 100 za 500 milionów dolarów.

W wywiadzie dla The Verge W zeszłym miesiącu współzałożyciele startupu bardzo docenili Kitty Hawk i Wisk z Page’a za pomoc w uruchomieniu branży eVTOL, a jednocześnie przyznali, że pozyskali wielu kluczowych graczy z Wisk, aby pomogli w uruchomieniu Archera.

„Rozpoczęliśmy działalność trzy lub cztery lata temu. A nasz zespół tutaj to zespół, który w zasadzie zapoczątkował tę przestrzeń ”- powiedział Adcock The Verge. „Tak więc Larry Page w zasadzie wymyślił przestrzeń w dużym stopniu. W 2010 roku założył firmę, która obecnie nazywa się Wisk. Kiedyś nazywał się Kitty Hawk, a potem Zero, ale teraz nazywa się Wisk. To było jak wielka, duża grupa w kosmosie ”.

Adcock nadal chwalił Page, mówiąc: „Wiesz, Larry’s spędził znaczną ilość pieniędzy i czasu w ciągu 10 lat zasadniczo dojrzewając technologie, takie jak silniki, akumulatory, sterowanie lotem, oprogramowanie, projektowanie samolotów i tego typu rzeczy”.

Ale to nie przeszkodziło mu w zatrudnieniu wielu kluczowych graczy w Wisk i Airbus ‘Vahana, w tym Toma Muniza, który kierował inżynierią w Wisk, a obecnie jest dyrektorem operacyjnym w Archer; oraz Geoffrey Bower, który był głównym inżynierem w Vahana, a teraz ma ten sam tytuł w Archer. „Przez kilka lat sprowadzaliśmy tu w zasadzie najlepszych ludzi na świecie, aby w pewnym sensie stawili czoła temu problemowi” – dodał.

Taksówki powietrzne, czasami błędnie identyfikowane jako „latające samochody”, to zasadniczo helikoptery bez hałaśliwych, zanieczyszczających silników gazowych. W ostatnich latach powstało wiele start-upów z prototypowymi samolotami o napędzie elektrycznym, zdolnymi do przewożenia garstki pasażerów i przeznaczonymi do krótkich lotów w obrębie miasta lub regionu. Analitycy przewidują, że rynek latających taksówek może wzrosnąć do 150 miliardów dolarów przychodów do 2035 roku.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook