GryNowości

Wyścig o PlayStation 5 to najlepsza gra roku

Podczas ubywania W Święto Dziękczynienia siedziałem przed ekranem komputera z pełnym żołądkiem i długą listą projektów pracy rozrzuconą na biurku.

Różnicę między tym, co osiągnąłem, a tym, na co liczyłem, można wytłumaczyć trzema otwartymi kartami w mojej przeglądarce internetowej. Jeden z nich pokazał kanał na Twitterze @ Wario64, konto, na którym publikowane są nowe wersje gier wideo i oferty. Pozostałe dwa zaparkowały na Walmart.com i Target.com. Wszystkie były poświęcone mojemu udziałowi w nowym sporcie, który pojawił się w drugiej połowie listopada 2020 roku: wyścigu o „zabezpieczenie torby” i zakup nieuchwytnego Sony PlayStation 5.

SUBSKRYBUJ

Zasubskrybuj WIRED i bądź mądry dzięki większej liczbie ulubionych autorów pomysłów.

Najciekawsze informacje z funkcji „secure-the-bag” można znaleźć w mediach społecznościowych. Oto jak wygląda gra: Ktoś dostaje wskazówkę (jak, nie wiem), że pamięć podręczna konsol PS5 spadnie w określonym czasie na stronie danego sprzedawcy; następnie dziesiątki tysięcy kupujących napływają do tej witryny z wyprzedzeniem, z palcami gotowymi do odświeżania przycisków przeglądarki i oczami skierowanymi na „DODAJ DO KOSZYKA”. Ale próba kupienia konsoli to tylko połowa przyjemności: reszta to rozmowa i katharsis, które są częścią tego sportu, w anegdotach graczy o ich (bardzo) rzadkich sukcesach i częstych bliskich porażkach. Niektórzy opowiadają historie o tym, że dotarli do momentu wprowadzenia informacji o płatności – tylko po to, aby nic nie uzyskać. O dziwo, ten sport opiera się nie na schadenfreude, ale na empatii. W roku zdefiniowanym przez zerwane więzi społeczne, szalejącą depresję i niepokój finansowy, kibicujemy sobie nawzajem.

Pod wieloma względami zabezpieczanie toreb wygląda jak kolejny świąteczny szał zakupowy. Podobnie jak szalony sprint po lalkę Tickle Me Elmo w 1996 r. Czy zamieszki wokół Cabbage Patch Kids w 1983 r., Zamienia pasję konsumentów w spektakl i odwrotnie. Ale bieg do wylądowania PS5 – i pośpiech, jaki daje się obserwować, jak się rozwija – też wydaje się inny. To wersja tej samej manii z 2020 roku, dostępna online i zakazana na spotkaniach towarzyskich. Wcześniejsze iteracje szaleństwa zakupowego stworzyły kultowe obrazy ludzi mobbujących, a nawet bijących się w sklepach z zabawkami. W dążeniu do zabezpieczenia PlayStation 5 tłok zdarza się wirtualnie – i zamiast wdychać nawzajem powietrze i walczyć o przestrzeń kosmiczną, współczujemy.

Sam popyt konsumenta czuje się inaczej w tym kontekście. Blokady związane z Covid-19 zwiększyły zapotrzebowanie na pewne przedmioty, które mogą zająć naszą energię lub uwagę, gdy interakcje międzyludzkie są ograniczone – takie jak rowery, sprzęt do ćwiczeń osobistych i gry wideo. Również doświadczenie zakupów dostosowało się do naszej izolacji. Zamiast linii rozciągniętych przez kilka bloków miejskich, mamy klientów skulonych przed komputerem z otwartymi przeglądarkami, gorączkowo klikających i odświeżających w nieskończoność. Kupowanie gier ma zostać rodzaj gry. Jak w Call of Duty lub Mroczne duszezwycięstwo zależy od szybkości twojego palca na spust (tego na przycisku odświeżania) i twojej wytrwałości w obliczu wielu niepowodzeń.

Dramat, który się rozwija, przedstawia nową odmianę złoczyńców. W starszym, analogowym szaleństwie konsumenckim walczylibyśmy z naszymi rówieśnikami: najbardziej agresywnymi superfanami lub najbardziej nachalnymi rodzicami. W wersji z 2020 roku wszyscy ludzcy kupujący czują się zjednoczeni w odporności na zagrożenie robotami – tajną armię algorytmów botów scalper, które zostały zaprojektowane tak, aby kupować jednostki co milisekundę każdego dnia, we wszystkich miejscach, w których w pewnym momencie może znajdować się PlayStation 5 dostępny. (Następnie jednostki są odsprzedawane po dramatycznie zawyżonych cenach.) W tym sensie wszyscy jesteśmy w tej samej drużynie, dzieląc się notatkami w klubie. Niedobór zabawek zwykł podrażniać ludzi; w 2020 roku łączy nas razem. Jak możemy sprzedać maszynę?

Duch “ my przeciwko robotom ” zapewnia wytchnienie od prawdziwego świata pełnego narastających konfliktów etnicznych i polaryzacji politycznej. Ten rok przyniósł mnóstwo zdjęć ludzi czekających w długich kolejkach, ale nie dla lalek czy konsol do gier. W 2020 roku widzieliśmy tłumy ludzi formujących się w pogoni za jedzeniem, aby uzyskać test na Covid-19, a nawet próbując zachować demokrację. W międzyczasie za niedobory alkoholu i lizolu w pierwszych miesiącach pandemii odpowiedzialne były roboty scalperowe lub coś w tym rodzaju. W tym kontekście, podobnie jak w przypadku „zabezpieczenia torby”, pomogły one w utrzymaniu cyklu niewydolności: pogłębiając braki, sprawiały, że ludzie byli bardziej skłonni do kupowania potrzebnych lub pożądanych towarów po zawyżonych cenach, co dodatkowo zachęcało do skalpowania.

Dążenie do zabezpieczenia torby PS5 może być właściwą, choć osobliwą, podpórką do tego burzliwego czasu. Wszyscy szukamy (lub klikamy) jakiegoś rodzaju zwycięstwa, choćby małego, po roku, w którym czuliśmy się pokonani.



Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook