GryOprogramowanie

Zmiany w sklepie z aplikacjami Microsoftu zwiększają presję Apple

Microsoft wstrząsnął w tym tygodniu branżą gier komputerowych, ogłaszając, że obniża opłatę pobieraną ze sprzedaży gier w sklepie Windows. Pozornie jest to mile widziane posunięcie, ponieważ Microsoft dopasował 12-procentową obniżkę, którą podejmuje Epic Games, i kładzie większy nacisk na Valve, który nadal ma 30-procentową obniżkę w przypadku większości zakupów Steam. Ale cięcie jest również posunięciem taktycznym: Microsoft chce pomóc wywierać presję na Apple, a zmiany z tego tygodnia mogą odegrać rolę w większych bitwach w sklepach z aplikacjami, które rozpoczną się w przyszłym tygodniu.

Oświadczenie Microsoftu pojawiło się zaledwie kilka dni przed wielkim procesem sądowym między Epic Games i Apple i podobnie jak UE znalazła problemy z zasadami Apple – twierdząc, że firma ma „dominującą pozycję na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki za pośrednictwem swojego App Store” . ” Microsoft po cichu popiera akcję Epic Games przeciwko Apple i niezbyt cicho wzywa organy regulacyjne do zbadania App Store. Jeśli którykolwiek z tych wysiłków się powiedzie, przyniesie to bezpośrednie korzyści biznesowi Microsoft, a także jego ambicjom związanym z grami w chmurze.

Założyciel firmy Epic, Tim Sweeney, ma długą historię związaną z firmą Microsoft i dopiero niedawno ich interesy się zbiegły. Sweeney słynie z wysiłków Microsoftu zmierzających do kontrolowania ekosystemu oprogramowania Windows dzięki swojemu sklepowi i inicjatywie Universal Windows Platform (UWP). Microsoft od tamtej pory wiele z tego przeszedł, a bardziej otwarty model firmy HoloLens sprawił, że Sweeney udostępnił scenę producentowi oprogramowania i zobowiązał się do wsparcia Epic Games dla zestawów słuchawkowych Microsoft do rzeczywistości mieszanej.

Tim Sweeney na imprezie Microsoft HoloLens 2 w 2019 roku.
: Vjeran Pavic / The Verge

Apple App Store, który znajduje się w centrum obecnego pozwu, również był szczególnie bolesny dla Microsoftu. Po przegranej z iOS i Androidem dzięki Windows Phone, Microsoft od lat toczy własne bitwy z Apple App Store. Po pojawieniu się w App Store w zeszłym roku zmian w zasadach sklepu Windows, Microsoft wykorzysta każdą okazję, aby wymusić korzystne opłaty, zwłaszcza jeśli jest to dobrze zaplanowane. Producent oprogramowania próbował uruchomić swoją aplikację SkyDrive (obecnie OneDrive) dla iPhone’ów w 2012 roku, ale został uwięziony w bitwie z Apple o ponad 30 procent obniżenia przychodów z zakupów w chmurze w aplikacji. To był test dla prawdziwej dojnej krowy Microsoftu – Office na iOS.

Microsoft walczył również o uruchomienie usługi strumieniowania gier xCloud na iOS, gdzie chciałby utrzymać 30-procentowy spadek zakupów gier i transakcji w aplikacji w chmurowych wersjach gier Xbox. Apple nadal blokuje usługi takie jak xCloud czy Stadia, a Microsoft musiał stworzyć wersję internetową, aby obejść ograniczenia.

Chociaż Microsoft nie złożył żadnych formalnych skarg na Apple, główny prawnik firmy, Brad Smith podobno spotkał się w zeszłym roku z podkomisją House Judiciary Antymrust, aby przedstawić panelowi obawy dotyczące App Store i jego opłat. Było to mniej więcej w tym samym czasie, gdy Apple zlecił przeprowadzenie badania, w którym stwierdzono, że jego 30-procentowa obniżka była standardem branżowym. Trudno jest spojrzeć na obniżkę opłat Microsoft za gry na PC w tym tygodniu i nie postrzegać tego jako dobrze zaplanowanego impulsu, który pomoże podkreślić rozbieżności między sklepami na komputery PC i aplikacje mobilne.

Sklep z aplikacjami Microsoftu w systemie Windows nie jest ogromnym czynnikiem wpływającym na przychody firmy, a przed wprowadzeniem tych zmian w grach na komputery PC zmniejszył się już o 15% w aplikacjach. Gry to najbardziej lukratywna część każdego sklepu z aplikacjami, ale wielu twórców gier nie publikuje obecnie swoich gier w sklepie Windows. To sprawia, że ​​Microsoft, a nawet Epic Games, chce wykorzystać zmiany, aby przekonać się o remoncie App Store w innym miejscu. Pomaga również rozwinąć narrację Microsoft i Epic Games, że komputery PC i smartfony są platformami komputerowymi ogólnego przeznaczenia z bardziej sprawiedliwymi modelami sklepów z aplikacjami.

Streaming gier Xbox na iPhonie.
: Tom Warren / The Verge

Microsoft ogłosił również tę zmianę opłat, która zacznie się dopiero w sierpniu, bez żadnych solidnych obietnic co do ulepszenia swojego schorowanego sklepu Windows. Wydaje się, że jest pośpieszny, bez oczywistych korzyści dla konsumentów, takich jak tańsze gry lub odnowiony sklep. Obniżka opłat nie dotyczy również gier na konsole Xbox, a czas wydaje się, że został również zaprojektowany, aby przygotować się na przyszłe pytania w porównaniu z 30-procentową obniżką Xbox poprzez inne pozycjonowanie komputera.

Microsoft bronił wcześniej swoich 30-procentowych obniżek sprzedaży cyfrowych gier Xbox. „Konsole do gier to wyspecjalizowane urządzenia zoptymalizowane pod kątem konkretnego zastosowania” – powiedziała w zeszłym roku Rima Alaily, zastępca radcy prawnego w firmie Microsoft. Alaily twierdzi, że „model biznesowy konsol do gier bardzo różni się od ekosystemu związanego z komputerami PC lub telefonami”, ponieważ firma Microsoft dotuje sprzęt i konsole „są znacznie przewyższają na rynku komputery i telefony”.

Ale podczas gdy Microsoft bardziej opiekował się 30-procentowym cięciem zebranym na Xboksie, Epic Games wydaje się być szczęśliwym, mogąc go zostawić na miejscu. Dyrektor Epic Games ujawnił w zeznaniu sądowym w tym tygodniu, że firma nigdy nie próbowała negocjować z Microsoftem, aby uniknąć używania swojego silnika handlowego na Xbox. „Jesteśmy znaczącym generatorem przychodów dla wszystkich trzech z tych platform [Xbox, PlayStation, Switch], prawdopodobnie w pierwszej piątce, wiesz, źródła ich przychodów ”- przyznaje Joe Kreiner, wiceprezes Epic ds. rozwoju biznesu. „Dlatego mają żywotny interes w promowaniu Fortnite. Otrzymujemy znaczące miejsca w sklepach, za które nie musimy płacić ”.

To samo zgłoszenie do sądu to ujawniło FortniteKrową dojną jest PlayStation, a nie iOS, więc Epic Games ma niewielką motywację do kwestionowania platform, na których zarabia większość swoich pieniędzy, i otrzymuje specjalne oferty marketingowe.

Fortnite generuje najwięcej gotówki na PlayStation, a nie iOS.

Na szczęście w tym samym tygodniu ogłoszono, że w tym samym tygodniu UE zarzuca firmie Apple naruszenia przepisów antymonopolowych w App Store. Podczas gdy piątkowe oświadczenie Komisji Europejskiej dotyczy aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki w App Store, komisja bada również dodatkowe, oddzielne sprawy dotyczące e-booków i ogólnie App Store.

Komisarz europejska Margrethe Vestager ujawniła również, że komisja przygląda się polityce Apple w zakresie gier w App Store. „Jesteśmy również zainteresowani rynkiem aplikacji do gier” – powiedział Vestager, odpowiadając na pytanie o pieniądze związane z aplikacjami do gier w App Store. „To naprawdę wczesne dni, jeśli chodzi o to”.

Sprawa w przyszłym tygodniu między Epic Games i Apple rozpocznie walkę o przyszłość App Store, która potrwa znacznie dłużej niż sezon w Fortnite. Linie bitwy zostały wytyczone w wielu kierunkach, a Microsoft siedzi z boku cierpliwie mając nadzieję, że wojna w sklepie z aplikacjami potoczy się tak, jak tego chce.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook