GryNowości

Zrujnowałem szachy. Teraz gra znów jest piękna

Szachownica, czarny król leżący obok białego króla

Szachy słyną z zimnej logiki, ale Vladimir Kramnik uwielbia tę grę za jej piękno.

„To rodzaj kreacji” – mówi. Jego zamiłowanie do kunsztu zderzających się umysłów, handlu skomplikowanymi, ale eleganckimi prowokacjami i kontrami, pomogło mu zdetronizować Garry’ego Kasparowa w 2000 roku i spędzić kilka lat jako mistrz świata.

Jednak Kramnik, który w zeszłym roku przeszedł na emeryturę, uważa, że ​​jego ukochana gra stała się mniej kreatywna. Częściowo obwinia komputery, których bezduszne obliczenia stworzyły ogromną bibliotekę otworów i mechanizmów obronnych, które gracze z najwyższej półki znają na pamięć. „W przypadku wielu gier na najwyższym poziomie połowa gry – czasami cała gra – jest rozgrywana z pamięci” – mówi Kramnik. „Nie grasz nawet we własne przygotowania; grasz w przygotowanie komputera ”.

W środę Kramnik przedstawił kilka pomysłów, jak przywrócić szachom część ludzkiej sztuki z pomocą sprzecznego z intuicją źródła – najpotężniejszego komputera szachowego na świecie. Podjął współpracę z laboratorium sztucznej inteligencji Alphabet DeepMind, którego badacze rzucili wyzwanie swojemu nadludzkiemu oprogramowaniu do gry AlphaZero, aby nauczyć się dziewięciu wariantów szachów wybranych, aby wprawiać graczy w kreatywne nowe wzorce.

W 2017 roku AlphaZero pokazało, że może nauczyć się okrągłego pokonywania najlepszych graczy komputerowych w szachach, w Go lub w japońskiej grze shogi. Kramnik twierdzi, że jego najnowsze wyniki ujawniają fascynujące nowe perspektywy szachów, które należy zbadać, jeśli ludzie są skłonni przyjąć niewielkie zmiany w ustalonych zasadach.

Projekt zaprezentował również bardziej oparty na współpracy tryb relacji między szachistami a maszynami. „Silniki szachowe były początkowo budowane do gry przeciwko ludziom w celu ich pokonania” – mówi Nenad Tomašev, badacz DeepMind, który pracował nad projektem. „Teraz widzimy system taki jak AlphaZero używany do twórczej eksploracji w tandemie z ludźmi, a nie w opozycji do nich”.

Ludzie grają w szachy od około 1500 lat i poprawki do zasad nie są niczym nowym. Nie narzekają też, że komputery sprawiły, że gra jest nudna.

Nowe zasady

Szachy rozprzestrzeniły się szybko około 500 lat temu po tym, jak europejscy gracze promowali wolno poruszającą się figurę na potężną współczesną królową, nadając grze bardziej dynamiczną. W 1996 roku, rok przed pokonaniem Kasparowa przez IBM Deep Blue, Bobby Fischer, który stał się zbiegiem, zwołał konferencję prasową w Buenos Aires i narzekał, że szachy wymagają przeprojektowania, aby zdegradować wspomagane komputerowo zapamiętywanie i zachęcić do kreatywności. Zaprezentował losowe szachy Fischera, które zachowują zwykłe zasady gry, ale w każdej grze losują pozycje początkowe potężnych pionów z tyłu planszy. Fischer Random, znany również jako Chess960, powoli zdobył niszę w szachowym świecie i ma teraz swoje własne turnieje.

DeepMind i Kramnik wykorzystali zdolność AlphaZero do uczenia się gry od zera, aby odkrywać nowe warianty szybciej niż dziesięciolecia lub stulecia ludzkiej gry, która ujawniłaby ich piękno i wady. „Nie chcesz spędzać wielu miesięcy lub lat swojego życia na próbach grania w coś, tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że„ Och, to po prostu nie jest piękna gra ”- mówi Tomasev.

AlphaZero to bardziej elastyczny i potężny następca AlphaGo, który położył znacznik w historii sztucznej inteligencji, kiedy pokonał mistrza w Go w 2016 roku. Rozpoczyna naukę gry wyposażonej tylko w zasady, sposób na utrzymanie wyniku i zaprogramowaną chęć eksperymentować i wygrywać. „Kiedy zaczyna grać, jest tak źle, że chcę schować się pod stołem” – mówi Ulrich Paquet, inny badacz DeepMind w projekcie. „Ale widok tego, jak ewoluuje z pustki nicości, jest ekscytujący i prawie czysty”.

W szachach AlphaZero początkowo nie wie, że może zbijać figury przeciwnika. Po godzinach szybkiej gry przeciwko kolejno coraz potężniejszym wcieleniom samego siebie, staje się bardziej zręczny i, dla niektórych oczu, bardziej naturalny niż poprzednie silniki szachowe. W ten sposób na nowo odkrywa idee znane od stuleci w ludzkich szachach i dodaje im własnego blasku. Angielski arcymistrz Matthew Sadler opisał wnikanie w gry AlphaZero jako „odkrywanie sekretnych notatników jakiegoś wielkiego gracza z przeszłości”.

Były szachowy mistrz świata Vladimir Kramnik (z lewej) pracował z firmą Alphabet's DeepMind, założoną przez Demisa Hassabisa (z prawej), aby odkrywać nowe formy szachów przy użyciu sztucznej inteligencji.
Powiększać / Były szachowy mistrz świata Vladimir Kramnik (z lewej) pracował z firmą Alphabet’s DeepMind, założoną przez Demisa Hassabisa (z prawej), aby odkrywać nowe formy szachów przy użyciu sztucznej inteligencji.

Deepmind

Dziewięć alternatywnych wizji szachów, które przetestował AlphaZero, obejmowało szachy bez roszady, o których Kramnik i inni już myśleli i które miały swój pierwszy dedykowany turniej w styczniu. Eliminuje ruch zwany roszadą, który pozwala graczowi schować króla za ochronną zasłoną innych elementów – potężną fortyfikację, która również może być dusząca. W pięciu wariantach zmieniono ruch pionków, w tym w szachach torpedowych, w których pionki mogą poruszać się o maksymalnie dwa pola na raz przez całą grę, a nie tylko podczas pierwszego ruchu.

Jednym ze sposobów odczytania wyników AlphaZero są zimne liczby. W szachach bez roszady remisy były mniej powszechne niż przy konwencjonalnych zasadach. A nauczenie się różnych zasad zmieniło wartość, jaką AlphaZero umieszczał na różnych figurach: zgodnie z konwencjonalnymi regułami, hetman wyceniał 9,5 pionka; zgodnie z przepisami dotyczącymi torped hetman był wart tylko 7,1 pionka.

Ale czy to fajne?

Ostatecznie badacze DeepMind byli bardziej zainteresowani analizą drugiego wielkiego mózgu szachowego projektu, Kramnika. „Tu nie chodzi o liczby, ale o to, czy ludzie mogą usiąść i bawić się pod względem jakościowym i estetycznym” – mówi Tomaszew. Artykuł techniczny wydany w środę zawiera ponad 70 stron komentarza Kramnika na temat eksploracji AlphaZero.

Kramnik dostrzegł przebłyski piękna w tym, jak AlphaZero dostosował się do nowych zasad. Mówi, że szachy bez roszady sprowokowały nowe, bogate wzorce zapewniania królowi bezpieczeństwa. Jeszcze bardziej kusząca okazała się bardziej radykalna zmiana, polegająca na samodzielnym biciu szachów, w których gracz może sam rozbijać figury. Reguła ta skutecznie daje graczowi więcej okazji do poświęcenia figury, aby uzyskać przewagę, mówi Kramnik, taktyka uważana od wieków za znak rozpoznawczy eleganckiej gry. „W sumie dzięki temu gra jest piękniejsza” – mówi.

Kramnik ma nadzieję, że przygody AlphaZero w obcych formach szachów przekonają graczy na wszystkich poziomach do ich wypróbowania. „To nasz dar dla świata szachów” – mówi. Teraz może być odpowiedni moment.

Szachy zyskują na popularności od lat, ale doświadczyły pandemii, ponieważ wiele osób szukało nowej intelektualnej stymulacji, mówi Jennifer Shahade, dwukrotna mistrzyni szachów w USA. Wzrosło również zainteresowanie Chess960, co sugeruje apetyt na nowe rodzaje gry, w tym niektóre supergwiazdy. Później w tym tygodniu Shahade przedstawi komentarz do turnieju Chess960, w tym Magnusa Carlsena nr 1 na świecie i byłego mistrza Kasparowa.

„Zrozumiały”

Podobnie jak Kramnik, Shahade zauważył, że wiele rzeczy lubię w kilku wariantach testowanych przez AlphaZero, nawet jeśli zmiany, takie jak pozwolenie pionkom na poruszanie się na boki, wydawały się „przyprawiające o zawrót głowy”. Jeśli ktoś zyska przyczepność, niektórzy gracze nadal będą chcieli polegać na komputerach i dogłębnych badaniach, aby przejść do przodu, ale zresetowanie cyklu może być fascynujące do oglądania. „Odkrycia wydawałyby się świeże – mogłoby to być bardzo ekscytujące i przynieść korzyści innym typom graczy” – mówi Shahade, która jest także dyrektorką programu kobiet w US Chess Federation.

Projekt DeepMind i Kramnik może również zachęcić szachy komputerowe do większej kreatywności, teraz, gdy maszyny są nie do pokonania. „Zamiast czynić szachy komputerowe silniejszymi i miażdżyć ludzi, możemy skupić się na szachach jako sztuce w formie gry” – mówi Eli David, badacz z Uniwersytetu Bar-Ilan w Izraelu, który zbudował silniki szachowe oparte na uczeniu maszynowym własny. Pewien magistrant w swoim laboratorium pracuje nad oprogramowaniem szachowym, które uczy się naśladować styl konkretnego gracza, dzięki czemu można zapytać maszynę, co zrobiłby ulubiony arcymistrz z przeszłości lub teraźniejszości w danej sytuacji.

Doświadczenie Kramnika sugeruje, że praca ludzi z maszynami, a nie przeciwko im, może zwiększyć emocjonalne i techniczne doświadczenie gry. AlphaZero zabrał go w miejsca poza jego rozległą wiedzą. „Po trzech ruchach po prostu nie wiesz, co robić” – mówi. „To miłe uczucie, jakbyś był dzieckiem”.

Ta historia pojawiła się pierwotnie na wired.com.

Zostaw komentarz

Maciek Luboński
Z wykształcenia jestem kucharzem , ale to nie przeszkadza mi pisać dla Was tekstów z wielu ciekawych dziedzin , których sam jestem fanem.Piszę dużo i często nie na tak jak trzeba , ale co z tego skoro tak naprawdę liczy się pasja.

Najlepsze recenzje

Video

gallery

Facebook